Etyka biznesu i CSR FIL-EST-SM>Etybiz-w
Podczas zajęć omawiana jest szeroko ujęta tematyka charakterystyczna dla etyki biznesu ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestię społecznej odpowiedzialności biznesu. Typowe zagadnienia dla etyki biznesu zostają pokazane na szerokim tle koncepcji biznesowych klasyków klasyków historii filozofii. Pokazane zostają zależności między społeczeństwem a działalnością przedsiębiorczą, szczegółowo zaprezentowane będą kryteria etyczne stosowane w biznesie, jak również główna przyczyna podejmowania działalności gospodarczej czyli chęć zarobku. Kiedy opłacalny zarobek spełnia kryteria etyczne? Jak pogodzić opłacalność biznesu z wymogami etycznymi? Czy w ogóle pojawia się sprzeczność lub rozbieżność między celem biznesu, jakim jest zyska, a etyką, która pyta o dobre życie? Omówiona zostaje również etyka pracy ze szczególnym zwróceniem uwagi na współczesne problemy spotykane na rynku pracy, takie jak bezrobocie lub nadmiar pracy. Poruszane są również zagadnienia specyficzne dla XXI wieku i szybkiego rozwoju technologicznego.
W cyklu 2022/2023-L:
Etyka biznesu zwana często etyką gospodarczą to stosunkowo nowa dziedzina etyki. Tak jak w każdej dziedzinie działalności człowieka, |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
F2aK_W02 - Zna specjalistyczną terminologią filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie
relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze etyki
F2aK_W08 - Posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznym wyrosłych na gruncie etyki i
zagadnień pragmatyki życia społecznego
F2aK_U04 - Analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i
argumentacyjne między tezami
F2aK_U06 - Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz
określa relacje między tymi zależnościami
Kryteria oceniania
wykład połączony z prezentacją multimedialną
obecność na wykładach obowiązkowa - jest to warunek możliwości podejścia do egzaminu.
Indywidualne kryteria zaliczenia dla osób z przyznanym IOS zgodnie z regulaminem studiów ustalane są na początku semestru, najlepiej w pierwszym tygodniu zajęć, najpóźniej w trzecim tygodniu semestru. Student, który ma przyznany IOS kontaktuje się z wykładowcą.
Podejście do egzaminu nie jest możliwe jeśli student ma przyznany IOS, nie uczęszczał na zajęcia i na koniec semestru pyta o warunki zaliczenia przedmiotu.
Egzamin pisemny na koniec semestru.
Literatura
K. Buglewicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna, wyd. PWE, Warszawa 2017.
J. Filek, Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa wersja umowy społecznej, wyd. Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.
W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu. Nowa edycja uzupełniona, wyd. WSPIZ, Warszawa 2007.
T. Jaehnichen, J. Wiemeyer, Wirtschaftsethik 4.0. Der digitale Wandel als wirtschaftsethische Herausforderung, wyd. Kohlhammer,
Stuttgart 2020.
F. Kampka, Etyka biznesu - kompas czy kajdany?, wyd. SGGW, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: