Przedmiot uzupełniający III - Historia nauki FIL-FSY-SM>HisNauk
Podczas wykładu zamierzam poruszyć następujące zagadnienia:
0. Uwagi o historiografii nauki
1. Okres przedkrytyczny (starożytność) i grecki wynalazek metody racjonalnej
2. Nauka starożytnej Grecji
3. Nauka hellenistyczna – powstanie prototypu nowoczesnej wiedzy naukowej
4. Nauka hellenistyczna – studium upadku kultury naukowej
5. Nauka hellenistyczna – wyzwanie dla filozofii nauki
6. Transmisja i zachowanie wiedzy w nauce arabskiej
7. Chrześcijańskie inspiracje do rozwoju nauk
8. Uniwersytet – genialny „wynalazek” średniowiecza
9. Scholastyka i źródła nowoczesnej nauki
10. Renesansowa odbudowa czy budowa nowej nauki?
11. Nowa matematyczna metoda i wykorzystanie inżynierii (Kopernik, Galileusz et al.)
12. „Stojąc na ramionach gigantów” – nauka w wizji Newtona i Leibniza
13. Nowe przyrządy i nowe metody komunikowania w nauce, rozwój szkolnictwa
14. „Szalony wiek XIX” – sukcesy nauk przyrodniczych i ofensywa pozytywizmu
15. Rewolucja w fizyce początku XX wieku
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
F2aK_W02: student zna specjalistyczną terminologię w zakresie historiografii nauki i w zakresie związanej z nią klasycznej refleksji filozoficznej
F2aK_W07: student zna historyczny rozwój koncepcji metody racjonalnej, metody matematycznej oraz idei empiryzmu w kontekście historycznego rozwoju wiedzy naukowej
F2aK_W09: student rozumie w jaki sposób wybrane koncepcje nauk społecznych używane są do opisu rozwoju nauki
F2aK_W10: student rozumie, w jaki sposób wybrane aspekty historii nauki ukazują zależności między filozofią a naukami
F2aK_U05: na bazie przedstawionych aspektów historii rozwoju nauki student potrafi wykrywać niektóre złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami rozwoju nauki
F2aK_U12: rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozofii nauki opisujących historyczny rozwój nauki
F2aK_U13: stawia podstawowe hipotezy dotyczące problemów filozofii nauki
F2aK_K06: ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego w zakresie refleksji nad nauką dla rozumienia szerokich przemian społeczno-kulturowych
Kryteria oceniania
• obecność obowiązkowa
• ocena na podstawie obrony przygotowanego eseju (tematy do wyboru oraz kryteria techniczne pracy zostaną podane w połowie semestru)
• merytoryczna aktywność może podnieść ocenę (max. o 0,5 oceny)
• istnieje możliwość zdawania egzaminu ustnego zamiast pisania pracy w uzasadnionych przypadkach
Kryteria oceny tekstu i obrony:
• struktura tekstu,
• klarowność,
• logika argumentacji,
• uzasadnienia stawianych tez,
• stopień pogłębienia analiz.
Oceny
5.0
Najwyższy poziom osiągnięć, który może być rozsądnie oczekiwany od studenta na danym etapie rozwoju intelektualnego. Student wykazuje niezwykle silne nadzieje na bardzo dobry rozwój naukowy w danej dyscyplinie. Student osiagający takie oceny powininen może być zachęcany do kontynuwacji dalszej pracy naukowej w dyscyplinie.
4.5
Wysoki poziom osiągnięć w stosunku do danego etapu rozwoju intelektualnego. Student osiągający oceny 4.5 daje silne nadzieje na prawidłowy rozwój naukowy w danej dyscyplinie.
4.0
W pełni akceptowalny poziom wskazujący na adekwatne osiągnięcie założonych celów na aktualnym poziomie rozwoju studenta. Ocena 4.0 wskazuje że student może kontyuować studia, przyszłościowo można również rozsądnie zakładać, że jest w stanie osiągać coraz lepsze wyniki w rozwoju intelektualnym.
3.5
Osiągnięcie nieco wyższe niż progowe, ale wciąż nie w pełni satysfakcjonujące na aktualnym poziomie rozwoju studenta. Ocena 3.5 wskazuje, że są pewne szanse na rozwój naukowy w dyscyplinie, ale student musi zmienić metody uczenia się albo zwiększyć ilość wysiłków oraz czasu poświęcanych uczeniu się.
3.0
Progowe osiągnięcie, które pozwala na zaliczenie kursu. Wskazuje, że uczestnik tylko w minimalnym stopniu spełnił wymagania. Ocena 3.0 wskazuje brak perspektyw rozwojowych w dyscyplinie. Nagromadzenie ocen na tym poziomie wskazuje, że student nie powinien kontynuować studiów akademickich.
2.0
Z jakichkolwiek względów wynik pracy jest nieakceptowalny. Ten stopień wskazuje, że osiągnięcia studenta wskazują prawie zupełny brak opanowania wiedzy lub umiejętności lub kompetencji społecznych przewidywanych w kursie. Ocena taka powinna być ostrzeżeniem dla studenta, czy jest dalej w ogóle w stanie kontynuować studia, wskazuje ona że konieczne jest podjęcie zdecydowanych czynności w celu poprawy poziomu naukowego oraz powinna też zmobilizować do radykalnej zmiany stylu pracy.
Literatura
Grant E., Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej: w kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz intelektualnym, tłum. T. Szafrański, Warszawa 2005.
Russo L., Zapomniana rewolucja: grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, tłum. I. Kania, Kraków 2005.
Literatura dodatkowa (nieobowiązkowa):
Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata, tłum. O. Kubińska, W. Kubiński, Gdańsk 1998.
Shapin S., Rewolucja naukowa, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa 2000.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Termin składania prac zaliczeniowych - ostatnie zajęcia, tj. 14 czerwca 2023 r. Praca zaliczeniowa powinna mieć objętość 3-5 stron znormalizowanych. W pracy należy uwzględnić odpowiednią literaturę. Przypisy należy przygotować w stylu Wydawnictwa Naukowego UPJPII. Tematy prac zostaną podane podczas zajęć. Zachęcam do ustalania indywidualnych tematów podczas konsultacji. Obciążenie studenta pracą: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: