Przedmiot uzupełniający - Filozofia nauki FIL-FSY-SM>Prz1fn-c
Zakres tematyczny zajęć (do realizacji w zależności od czasu, możliwości i zainteresowań studentów):
1. Arystotelesowska koncepcja nauki [Arystoteles, Tomasz, Zabarella, Galileusz]
2. Pozytywizm [Bacon, Hume, Newton, ale głównie Herschel]
3. Konwencjonalizm francuski [Poincare, Duhem]
4. Neopozytywizm - metoda analizy logicznej [Carnap, Schlick]; zdania protokolarne
5. Falsyfikacjonizm [Popper, Lakatos]
6. Spór o racjonalność ewolucji nauki [Kuhn, Laudan, Życiński, Liana].
7. Realizm vs instrumentalizm [Chalmers; Quine].
8. Pojęcie prawa przyrody [wybrane fragmenty].
9. Interdyscyplinarność [tekst LeDoux].
10. O metodzie filozofii [np. metoda krytyczna Kanta i Poppera] [filozofia jako nauka?]
11. Zagadnienia wybrane przez studentów.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
F2aK_W02: Student zna terminologię filozoficzną z zakresu filozofii nauki, podstawowe problemy i ich rozwiązania. (P7S_WG)
F2aK_U03: Student posiada zdolność krytycznej analizy podstawowych problemów dotyczących wiedzy naukowej i ich rozwiązań. (P7S_UW)
F2aK_K02: Student dostrzega potrzebę otwartości na krytykę i konieczność modyfikacji poglądów filozoficznych (P7S_KK)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wprowadzenie w dane zagadnienie (metoda podająca), analiza tekstów filozoficznych, dyskusja.
Ocenianie:
1. Obecność (obowiązkowa) + przygotowanie i aktywność na zajęciach.
2. Prezentacja wybranego (i uzgodnionego z prowadzącym) zagadnienia z zakresu filozofii nauki.
3. Końcowy test z omówionych tekstów.
Literatura
Podręcznik wprowadzający:
A. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką?, przeł. A. Chmielewski, Wrocław 1993. [możliwa wspólna analiza]
T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, Warszawa 2001. lub przekład Amsterdamskiego 1968.
Naukowa koncepcja świata. Koło Wiedeńskie, red. A. Koterski, Gdańsk 2010.
K. R. Popper, Logika odkrycia naukowego, przeł. U. Niklas, Warszawa 2002.
Inne teksty zostaną podane uprzednio w trakcie zajęć [wiele tekstów będzie dostępnych w PDF].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: