Przedmiot uzupełniający - Filozofia społeczna FIL-FSY-SM>Prz5fs-c
Student zna charakterystykę filozofii społecznej, jej podstawowe zagadnienia oraz nurty. Podczas zajęć omawiana jest problematyka poszczególnych problemów związanych z filozofią społeczną w oparciu o teksty źródłowe. Poruszane są również kwestie społecznie istotne.
Pełny opis treści merytorycznych:
ĆWICZENIA
1. Utopia - charakterystyka i historia myśli;
2. Basic incom - charakterystyka i problemy z nim związane;
3. Omówienie zjawiska prekariatu;
4. Korporacje jako jeden z ważnych elementów życia społecznego;
5. Koncepcja społeczeństwa konsumpcyjnego;
6. Życie w świecie ponowoczesnym;
7. Religia jako oś współtworząca społeczeństwo;
8. Postspołeczeństwo w świetle tzw. teorii wywrotowych;
9. Zagadnienie komunitarianizmu;
10. Perspektywa feministyczna i genderowa we współczesnej filozofii społecznej;
11. Perspektywy społeczne na wiek XXI;
12. Indywidualizm a kolektywizm;
13. Filozofia społeczna wobec ról społecznych w perspektywie ostatniego stulecia;
14. Transhumanizm i biopolityka;
15. Postmarksizm - charakterystyka i zagrożenia.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
F2aK_W02
F2aK_W04
F2aK_W05
F2aK_W06
F2aK_W07
F2aK_U03
F2aK_U04
F2aK_U05
Kryteria oceniania
Metody:
1. krytyczna lektura tekstów;
2. metoda podawcza - elementy wykładu;
3. dyskusja;
4. prezentacja materiałów audio-wizualnych związanych z poszczególnymi zagadnieniami.
Kryteria oceniania
Składowe oceny końcowej:
1. Obecność na zajęciach i wykazanie się znajomością omawianego tekstu;
2. Aktywny udział w dyskusjach;
3. Zaliczenie na ocenę w formie odpowiedzi ustnej.
Każda z trzech składowych stanowi 1/3 oceny końcowej.
Literatura
1. T. Morus, "Utopia", ks. II;
2. G. Standing, "Karta prekariatu", rozdz. I;
3. J. Baudrillard, "Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktura", cz. I;
4. Z. Bauman, "Ponowoczesność jako źródło cierpień", s. 133-164;
5. R. Dawkins, "Bóg urojony", rozdz. 5;
6. K. Barad, "Posthumanistyczna performatywność: ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie", w: "Teorie wywrotowe. Antologia przekładów" pod red. A. Gajweskiej, Poznań 2012, s. 323-360.
7. "Komunitariańska platforma programowa. Społeczeństwo responsywne: prawa i obowiązki", w: "Komunitarianie. Wybór tekstów", pod. red. P. Śpiewaka, s. 17-34;
8. L. Benería, "Kapitalizm i socjalizm: kilka feministycznych pytań", w: "Kobiety, gender i globalny rozwój", pod red. N. Visvanathan, L. Duggan, N. Wiegersma i L. Nisonof, Warszawa 2012, s. 418-425;
9. Y.N. Harari, "21 lekcji na XXI wiek", rozdz. I-II;
10. D. Reisman, "Samotny tłum", rozdz. I;
11. G. Debord, "Społeczeństwo spektaklu", rozdz. 4;
12. O. y Gasset, "Bunt mas"; G. Le Bon, "Psychologia tłumu";
13. M. Sandel, "Czego nie można kupić za pieniądze", s. 1-100;
14. T. Lemke, "Biopolityka", rozdz. 2, 8;
15. S. Tormey, "Od teorii krytycznej do postmarksizmu"
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Obciążenie studenta pracą: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Obciążenie studenta pracą: Obecność na zajęciach 30 godzin (1 ECTS) Lektura i przygotowanie się do zajęć 45 godzin (1,5 ECTS) Przygotowanie się do zaliczenia 15 godzin (0,5 ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: