Dydaktyka filozofii FIL-FZP-SM>DydaktW
1) Dlaczego należy nauczać filozofii? Jak należy nauczać? Co powinno być przedmiotem nauczania?
2) Filozofowie o nauczaniu filozofii: Sokrates i Platon
3) Filozofowie o nauczaniu filozofii: Arystoteles
4) Filozofowie o nauczaniu filozofii: stoicy
5) Filozofowie o nauczaniu filozofii: neoplatonicy i średniowieczni filozofowie chrześcijańscy
6) Filozofowie o nauczaniu filozofii: Descartes, Rousseau
7) Filozofowie o nauczaniu filozofii: Dewey
8) Filozofie XX i XXI wieku a nauczanie filozofii: fenomenologia, egzystencjalizm
9) Filozofie XX i XXI wieku a nauczanie filozofii: hermeneutyka, filozofia analityczna
10) Odpowiedzialność nauczyciela filozofii
11) Metody nauczania filozofii
12) Program nauczania: metafizyka, antropologia filozoficzna, filozofia społeczna i polityczna
13) Program nauczania: epistemologia, filozofia nauki
14) Program nauczania: etyka, filozofia religii
15) Nauczanie filozofii a bycie filozofem
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
E_1 Student ma szczegółową wiedzę o odrębności przedmiotowej i metodologicznej filozofii, a także zna jej miejsce wśród nauk humanistycznych, ścisłych i przyrodniczych, w zakresie al- pozwalającym na jej samodzielny twórczy rozwój. [K_W01]
Umiejętności
E_2 Student wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i integruje wiedzę ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz twórczo wykorzystuje ją w formułowaniu hipotez i argumentów krytycznych [K_U01].
E_3 Student rekonstruuje i konstruuje argumenty z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe im typy argumentacji oraz dostrzegając podobieństwa i różnice między nimi [K_U12].
Kompetencje
E_4 Student potrafi zdefiniować problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat [K_K01].
Kryteria oceniania
W_1 Egzamin sprawdzający wiedzę zdobytą podczas wykładu
Obciążenie studenta pracą:
Wykład: 30 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Przygotowanie się do egzaminu: 25 godzin
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bała M., J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa 2009
2. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
3. J. Wojtysiak, Koncepcje nauczania filozofii, "Edukacja Filozoficzna", 1996, vol. 21, s. 133-143;
4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Filozofia
Literatura pomocnicza:
1. Wodzinski C., Filozofia jako sztuka myślenia. Zachęta dla licealistów, Warszawa 1992
2. S. Cahn, Teaching Philosophy. A Guide, New York and London: Routledge 2018.
3. M. Lipman, Philosophy Goes to School, Philadephia 1988.
4. A. Kenkmann, Teaching Philosophy, London 2009.
5. A. Kenkmann (red.), Teaching Philosophy, New York: Continuum 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: