Dydaktyka etyki FIL-FZP-SM>DydaktyW
Treści poszczególnych wykładów:
T_1 : Wprowadzenie: dydaktyka jako nauka.
T_2: Specyfika nauczania etyki. Etyka jako dział filozofii i przedmiot nauczania
T_3: Metody badań dydaktycznych, cele kształcenia, zasady i reguły nauczania, metody nauczania w kontekście nauczania etyki
T_4: Uczeń, nauczyciel oraz szkoła i etyka jako przedmiot szkolny
T_5: Niepowodzenia w nauczaniu etyki
T_6: Dydaktyka w początkach XXI wieku. Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci.
T_7: Nauczanie etyki w świecie 4.0. Kompetencje jutra.
T_8: Podstawa programowa etyki na różnych poziomach nauczania
T_9 : Style i techniki pracy z uczniem na lekcjach etyki
T_10: Kryteria oceniania w kontekście lekcji etyki.
T_11 Jak uczyć etyki w szkole podstawowej? Jak uczyć etyki w szkole średniej? Podział na grupy wiekowe, dostosowanie treści i metod do wieku uczniów
T_12 Zadania nauczyciela, wybór celu zajęć oraz metody nauczania
T_13 Cele ogólne i cele szczegółowe nauczania etyki w szkole podstawowej
T_14 Programy nauczania etyki w szkole podstawowej / w szkole średniej
T_15 Analiza podręczników do etyki dla szkoły podstawowej / szkoły średniej
T_16 Praca według podstawy programowej przy braku podręcznika
T_17 Kształtowanie postaw etyczno - moralnych w edukacji wczesnoszkolnej
T_18 Edukacja interaktywna z etyki
T_19 Metodyka interaktywna i przykładowe lekcje etyki w pierwszych klasach szkoły podstawowej / średniej
T_20 Kształcenie zintegrowane i nauczanie etyki, edukacja plastyczna, muzyczna i nauczanie etyki, edukacja społeczna z elementami nauczania etyki, zajęcia komputerowe z elementami etyki
T_21 Nauczanie etyki w starszych klasach szkoły podstawowej - nauka debaty jako metody nauczania i rozwiązywania problemów (metoda Lipmana)
T_22 Socrates cafe i spacer sokratejski jako metoda nauczania etyki w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkole średniej
T_23 Podsumowanie zajęć. Stworzenie katalogu metod dydaktycznych stosowanych w zależności od wieku i treści nauczania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
F2aK_U12 - rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu
z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
F2aK_K01 - potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat
F2aK_K07- uznaje konieczności odwoływania się do racjonalnej argumentacji w debatach na temat współczesnych problemów i rozumie odpowiedzialność filozofa za racjonalny charakter sporów
Fp2aK_U01 - potrafi efektywnie przekazywać wiedzę z filozofii i etyki oraz rozwijać kompetencje filozoficzne u słuchaczy na poziomie ucznia szkoły średniej i wyższych
Kryteria oceniania
wykład
prezentacja multimedialna
dyskusja
Kryteria oceniania: egzamin ustny na koniec semestru
Literatura
Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka, wyd. Impuls, Kraków 2012.
G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010
K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004
B. Sobotka, Kompetencje jutra, czyli czego przyszłość będzie wymagała od naszych dzieci, Warszawa 2020.
Z. Sareła, Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997, Wyd. ATK.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: