Antropologia filozoficzna FIL-SL>Antfil-c
1. Źródła antropologii filozoficznej
2. Dualistyczna koncepcja natury ludzkiej
3. Substancjalizacja ludzkiego bytu. Jedność psychofizyczna.
4. Człowiek w obliczu przeciwności losu
5. Religijne uwarunkowania samorozumienia człowieka.
6. Człowiek w perspektywie nieskończoności
7. Człowiek na drodze do najwyższego dobra.
8. Koncepcja człowieka w świetle źródeł współczesnego ateizmu.
9. Ontologia ludzkiej egzystencji. Stała natura ludzka a jej historyczny charakter.
10. Myślenie dialogiczne o człowieku.
11. Etyka jako metafizyka człowieka.
12. Człowiek w nauce współczesnej.
13. Natura ludzka i kondycja człowieka.
14. Człowiek jako osoba.
15. Agatologia człowieka.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
E_1 Student dysponuje uporządkowanymi podstawowymi wiadomościami z dziedziny filozofii człowieka [K_W12]
Umiejętności
E_2 Student czyta i interpretuje tekst filozoficzny [K_U03]
E_3 Student dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę [K_U09]
Kryteria oceniania
W_1 stopień przygotowania studenta do udziału w zajęciach – znajomość literatury podstawowej i uczestnictwo w dyskusji;
W_2 Dwa kolokwia sprawdzające znajomość zagadnień poruszanych w trakcie zajęć
Obciążenie studenta pracą:
Ćwiczenia: 30 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Samodzielna lektura tekstów: 20 godzin
Przygotowanie się do kolokwiów: 25 godzin
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. A. Węgrzecki, L. Kusak, Kraków: WAM, s. 9-13.
2.Platon, Fedon (fragmenty), Faidros (fragmenty), Timaios (fragment), w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 160-168. C. Tresmontant, Problem duszy, tłum. J. Kowalczyk, Warszawa: PAX 1973, s. 14-28.
3. Arystoteles, O duszy (fragmenty), w: K. Leśniak, Arystoteles, Warszawa: Wiedza Powszechna 1965, s. 131-143. C. Tresmontant, Problem duszy, tłum. J. Kowalczyk, Warszawa: PAX 1973, s. 28-55.
4. Epiktet, Diatryby (fragmenty), Epitet, Encheiridion (fragmenty); Marek Aureliusz, Rozmyślania (fragmenty)
5. Św. Augustyn, Dialogi i pisma filozoficzne, tłum. M. Maykowska, Warszawa 1954, fragmenty; Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków 1982, fragmenty.
6.Św. Tomasz, Traktat o człowieku, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Kęty 1998, Kwestia 75, Artykuł 1, s. 23- w: M. Jędraszewski, Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1991, s. 174-181; S. Swieżawski, Święty Tomasz na nowo odczytany, Kraków: Znak 1983, s. 114-123.owieka
7. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1968, fragmenty.
8. Kant I., Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, tłum. B. Bornstein, Warszawa 1993, s. 176-205; Krytyka czystego rozumu, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1986, t. 2, s. 373-375 (A633-A635), 377-378 (A637-A639); Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1984, s. 201-205.
9. Feuerbach L., Istota chrześcijaństwa, przeł. A. Landman, Warszawa 1959, s. 87 (A), 434-435 (B); Wykłady o istocie religii, tłum. E. Skowron, T. Witwicki, Warszawa 1953, s. 308-318.
10. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1982, s. 22-27, 30-35, 46-50, 55, 133-134.
11. Nietzsche F., Antychryst, tłum. L. Staff, Warszawa 1907, s. 102-104; Wiedza radosna, tłum. L. Staff, Warszawa 1910-11, s. 167-169; Tako rzecze Zaratustra, tłum. W. Berent, Warszawa 1990, s. 355-363; Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa 1984, s. 243-248.
12. Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 2-20, 74-78; List o „humanizmie”, tłum. J. Tischner, w: Znaki drogi, Warszawa 1999, s. 280-295, 300-302.
13. Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 232-237.
14. Buber M., Ja i Ty, wyb. przeł. i wstępem opatrz. J. Doktór, Warszawa 1992, s. 138-155.
15. Ch. Delsol Ch., Czym jest człowiek?, przekł. M. Kowalska, Kraków 2011, s. 9-15.
16.R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum .J. Merecki, Warszawa: Oficyna Naukową 2001, s. 3-43.
17. Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998, s. 291-301.
Lektury uzupełniające:
1) Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1995.
2) Louth A., Początki myśli chrześcijańskiej, tłum. H. Bednarek, Kraków 1997.
3) Höffe O., Immanuel Kant, tłum. A. M. Kaniowski, Warszawa 1994.
4) Kłoczowski A., Człowiek – bogiem człowieka. Filozoficzny kontekst rozumienia religii w „Istocie chrześcijań-stwa” Ludwika Feuerbacha, Lublin 1979.
5) Szwed A., Miedzy wolnością a prawdą egzystencji: studium myśli Sörena Kierkegaarda, Kraków 1991.
6) Hollingdale R. J., Nietzsche, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2000.
7) Jagiełło J., Niedokończony spór o antropologię filozoficzną (Heidegger – Plessner). Studium historyczno-analityczne, Warszawa 2011.
8) Jędraszewski M., Homo: capax Alterius, capax Dei. Emanuela Lévinasa myslenie o czlowieku, Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: