Antropologia filozoficzna FIL-SL>Antfil-w
Wykład ukazuje, że refleksja nad człowiekiem jest wpisana w całą tradycję filozofii europejskiej i stanowi jej centralny punkt odniesienia. Już pytania Kanta – „Co mogę wiedzieć? Co powinienem czynić? Czego mogę się spodziewać? Kim jest człowiek?” – wyznaczyły kierunek antropologii filozoficznej, a myśl Schellinga podkreślała konieczność uświadamiania człowiekowi jego istoty, aby mógł zrozumieć, kim powinien być. W chrześcijaństwie pytanie to zyskuje szczególny wymiar: człowiek jawi się jako obraz i podobieństwo Boga, byt powołany do życia w wolności, odpowiedzialności i relacji. Biblia ukazuje jego wyjątkową pozycję w świecie, ale zarazem ograniczoność i dramat rozdarcia między dobrem a złem. Wydarzenie Chrystusa nadaje tej wizji nową perspektywę – w Nim objawia się pełnia człowieczeństwa, zdolność do przezwyciężenia śmierci i fundament niezbywalnej godności osoby. Chrześcijański humanizm wyrasta więc z dwóch źródeł: tradycji filozoficznej i doświadczenia religijnego, tworząc syntezę, w której człowiek jest nie tylko częścią świata, ale istotą otwartą na transcendencję.
Plan Wykładu: semestr zimowy
Część I. Wprowadzenie i źródła antropologii filozoficznej
1. Wprowadzenie do filozofii człowieka – przedmiot i metody antropologii filozoficznej. (2h)
2. Prehistoria pytania antropologicznego – dramat bezdomności i zadomowienia, Arystoteles i Augustyn. (2h)
3. Grecka wizja człowieka – Platon, Arystoteles, hellenistyczne inspiracje. (2h)
4. Chrześcijańskie początki refleksji antropologicznej – Biblia i Ojcowie Kościoła. (2h)
Część II. Klasyczne ujęcia antropologii chrześcijańskiej
5. Św. Augustyn i doświadczenie wewnętrzne człowieka – rozdarcie, introspekcja, pytanie o naturę. (2h)
6. Św. Tomasz z Akwinu i synteza średniowieczna – jedność duszy i ciała, człowiek jako imago Dei. (2h)
7. Renesans i nowe wizje człowieka – Mirandola, humanizm renesansowy, autonomia osoby. (2h)
Część III. Filozofia nowożytna a człowiek
8. Kartezjusz i dualizm duszy i ciała – cogito, problem świadomości i tożsamości. (2h)
9. Kant i pytania antropologiczne – „co mogę wiedzieć, co powinienem czynić, czego mogę się spodziewać, kim jest człowiek”. (2h)
10. Schelling, Hegel i romantyczne wizje człowieka – wolność, historia, duch. (2h)
11. Antropologia XIX wieku – Feuerbach, Marks, Darwin, narodziny nowoczesnych kryzysów antropologicznych. (2h)
Część IV. Współczesne kierunki antropologii
12. Fenomenologia i filozofia wartości – Scheler, człowiek jako istota wartościująca. (2h)
13. Filozofia życia i egzystencjalizm – Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger. (2h)
14. Filozofia dialogu – Buber, Levinas, Tischner: człowiek jako istota spotkania i odpowiedzialności. (2h)
15. Antropologia filozoficzna XX wieku – Plessner, Gehlen, Scheler, współczesne dylematy. (2h)
W cyklu 2025/2026-Z:
Wykład ukazuje, że refleksja nad człowiekiem jest wpisana w całą tradycję filozofii europejskiej i stanowi jej centralny punkt odniesienia. Już pytania Kanta – „Co mogę wiedzieć? Co powinienem czynić? Czego mogę się spodziewać? Kim jest człowiek?” – wyznaczyły kierunek antropologii filozoficznej, a myśl Schellinga podkreślała konieczność uświadamiania człowiekowi jego istoty, aby mógł zrozumieć, kim powinien być. W chrześcijaństwie pytanie to zyskuje szczególny wymiar: człowiek jawi się jako obraz i podobieństwo Boga, byt powołany do życia w wolności, odpowiedzialności i relacji. Biblia ukazuje jego wyjątkową pozycję w świecie, ale zarazem ograniczoność i dramat rozdarcia między dobrem a złem. Wydarzenie Chrystusa nadaje tej wizji nową perspektywę – w Nim objawia się pełnia człowieczeństwa, zdolność do przezwyciężenia śmierci i fundament niezbywalnej godności osoby. Chrześcijański humanizm wyrasta więc z dwóch źródeł: tradycji filozoficznej i doświadczenia religijnego, tworząc syntezę, w której człowiek jest nie tylko częścią świata, ale istotą otwartą na transcendencję. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
Student
F1aK_W21 dysponuje uporządkowanymi, szczegółowymi wiadomościami oraz zna szczegółowo metody badawcze i strategie argumentacyjne z wybranych zagadnień z antropologii filozoficznej w zależności od zainteresowań P6S_WG, P6S_WK
F1aK_U06 analizuje argumenty antropologiczne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia, wykrywa zależności miedzy nimi P6S_UW
F1aK_K06 ma świadomość znaczenia europejskiej filozofii człowieka dla kształtowania kultury europejskiej w ogóle, rozumie sposób myślenia i zachowania współczesnych ludzi i świadomy jest tego, co jest jego źródłem P6S_KR
Kryteria oceniania
Warunkiem otrzymania oceny jest zdanie egzaminu ustnego z treści wykładu i znajomości lektur podstawowych. Student odpowiada na trzy pytania egzaminatora w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Literatura
1) Arystoteles, Polityka, (Księga Pierwsza), [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, przeł. M. Chigerowa i inni, Warszawa 2006, s. 25-28.
2) Singer P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Alichniewicz, A. Szczęsna, Warszawa 2004 [rozdz. I: Zarys idei].
3) Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, wyb. i opr. W. Bonowicz, Kraków 2005, s. 145-341.
4) Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969, s. 5-27, 283-326.
W cyklu 2025/2026-Z:
1) Arystoteles, Polityka, (Księga Pierwsza), [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, przeł. M. Chigerowa i inni, Warszawa 2006, s. 25-28. |
Uwagi
W cyklu 2025/2026-Z:
Warunkiem otrzymania oceny jest zdanie egzaminu ustnego z treści wykładu i znajomości lektur podstawowych. Student odpowiada na trzy pytania egzaminatora w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: