Bioetyka FIL-SL>Bioety
Z bioetyki początku życia, po przeanalizowaniu statusu ontycznego i etycznego embrionu ludzkiego, rozstrzyga się takie problemy jak: sztuczna prokreacja, klonowanie i komórki macierzyste, ideologia aborcyjna i eugeniczna, antykoncepcja i sterylizacja, diagnostyka prenatalna, aborcja.
Z bioetyki trwania życia porusza się kontrowersje wokół definicji śmierci, zgody domniemanej i zawłaszczania zwłok ludzkich oraz omawia się etyczne warunki transplantacji i dawstwa narządów.
Z bioetyki końca życia omawia się problem podmiotowości człowieka chorego, będącego w stanie wegetatywnym i umierającego, problem uporczywej terapii i eutanazji, opieki paliatywnej i hospicyjnej oraz samobójstwa.
Ujawnia się ciasne koncepcje człowieka, naturalistyczne i funkcjonalistyczne koncepcje osoby, ciasne pojęcie dobra oraz uprzedmiotowienie człowieka dla korzyści społecznych i ekonomicznych. W oparciu o normę personalistyczną rozwija się prawa człowieka w okresie prenatalnym, w czasie trwania i końca życia, formułując je w postaci szczegółowych norm moralnych.
TEMATY
1. ETYKA GODNOŚCI OSOBY A ETYKA JAKOŚCI ŻYCIA
2. AUTONOMIA LEKARZA I PACJENTA A CEL MEDYCYNY
3. STATUS EMBRIONU - STANOWISKO PERSONALIZMU ONTOLOGICZNEGO
4. KOMÓRKI MACIERZYSTE, KLONOWANIE CZŁOWIEKA – NADZIEJE I ZAGROŻENIA
5. DIAGNOSTYKA PRENATALNA A SELEKCJA EUGENICZNA
6. PRAWA CZŁOWIEKA W OKRESIE PRENATALNYM W KONTEKŚCIE
SZTUCZNYCH TECHNIK PROKREACJI
7. ŹRÓDŁA IDEOLOGII ABORCYJNEJ
8. CHOROBA KRYTYCZNY MOMENT W RELACJI BÓG - CZŁOWIEK
9. KONTROWERSJE WOKÓŁ NOWEJ DEFINICJI ŚMIERCI
10. ETYCZNE WARUNKI TRANSPLANTACJI
11. PODMIOTOWOŚĆ CZŁOWIEKA CHOREGO I UMIERAJĄCEGO
12. WOBEC UPORCZYWEJ TERAPII
13. EUTANAZJA - ŚMIERĆ GODNA CZY NIEGODNA?
14. SAMOBÓJSTWO AKTEM WYZWOLENIA CZY SAMOUNICESTWIENIA?
15. ETYKA OCHRONY PRZYRODY I ZWIERZĄT.
W cyklu 2022/2023-Z:
Na wykładzie będą omówione następujące zagadnienia: |
W cyklu 2023/2024-L:
Na wykładzie będą omówione następujące zagadnienia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
F1aK_W16 Student zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla etyki, bioetyki, filozofii człowieka P6S_WG
F1aK_U14 Student identyfikuje problemy filozoficzne i bioetyczne w obszarze życia jednostkowego, społecznego i religijnego, formułuje wobec nich własne stanowisko i potrafi je uzasadnić. P6S_UW, P6S_UK
F1aK_K02 Student w dyskusji wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. P6S_KK
Kryteria oceniania
Wiedzę ocenia się na egzaminie ustnym w sesji egzaminacyjnej sprawdzając czy student potrafi krytycznie ocenić argumentacje etyki jakości życia i etyki godności osoby opowiadające się za określonymi rozstrzygnięciami etycznymi w kwestii klonowania, sztucznej prokreacji in vitro, aborcji, antykoncepcji czy sterylizacji, diagnostyki prenatalnej, selekcji eugenicznej, dawstwa narządów i transplantacji, uporczywej terapii i eutanazji oraz czy potrafi ocenić mocne i słabe strony założeń antropologicznych stojących u podstaw bioetyki utylitarystycznej i personalistycznej.
W dyskusjach na wykładzie oraz na egzaminie sprawdza się samodzielne umiejętności poradzenia sobie ze skomplikowanymi kazusami bioetycznymi.
Praktyczne kompetencje weryfikuje się w sposobie analizy przez studenta kazusów bioetycznych, w wypracowywaniu i uzasadnianiu przez niego swego stanowiska etycznego, w którym wykorzystuje on nabytą wiedzę etyczną.
Literatura
T. Biesaga, Elementy etyki lekarskiej, Wydawnictwo Medycyny Praktycznej, Kraków 2006
T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, WN UPJPII, Kraków 2016
G. Hołub, Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personali-stycznej, Wyd. św. Stanisława BM, Kraków 2014
T. Biesaga, Spór o podstawy etyki medycznej. Teleologizm E. D. Pellegrino a kontraktualizm R. M. Veatcha, WN. UPJPII, Kraków 2014
W cyklu 2022/2023-Z:
G. Hołub, Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014. |
W cyklu 2023/2024-L:
G. Hołub, Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Wiedzę ocenia się na egzaminie ustnym lub w ramach pracy pisemnej sprawdzając czy student potrafi krytycznie ocenić argumentacje etyki jakości życia i etyki godności osoby opowiadające się za określonymi rozstrzygnięciami etycznymi w kwestii klonowania, sztucznej |
W cyklu 2023/2024-L:
Uczestnictwo w wykładzie jest obowiązkowe. Wykład kończy się egzaminem ustnym po zakończeniu semestru. Do egzaminu obowiązuje wiedza zawarta w książce "Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej". Na wykładzie nie można używać telefonów ani smartfonów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: