Etyka FIL-SL>Etyka-c
Podczas ćwiczeń będą analizowane teksty źródłowe, reprezentujące najważniejsze klasyczne i współczesne koncepcje filozofii moralnej.
Celem zajęć jest pogłębiona interpretacja i dyskusja nad najważniejszymi stanowiskami etycznymi. Przyjrzymy się starożytnym tekstom etycznym Arystotelesa, etyki chrześcijańskiej (średniowiecznej i współczesnej), etyki Kanta, utylitaryzmu oraz wybranym nurtom etyki współczesnej (min. problematyką miłości, wolności i odpowiedzialności). Zajmiemy się również sposobami argumentacji w etyce, uzasadnianiem twierdzeń moralnych i analizą ich wiarygodności.
W cyklu 2023/2024-Z:
W ramach ćwiczeń studenci poznają poglądy wybranych filozofów w oparciu o teksty źródłowe. T_1. Eudajmonizm perfekcjonistyczny Arystotelesa (cnoty, szczęście, złoty środek). T_2. Szczęście jako cel ostateczny w filozofii św. Tomasza. T_3. Podstawowe pojęcia etyki Kanta (dobra wola, prawo moralne, imperatyw kategoryczny, państwo celów, autonomia i heteronomia woli). T_4. Dwa źródła moralności i religii w ujęciu H. Bergsona. T_5. Resentyment a moralność. Nietzschego genealogia moralności i polemika M. Schelera. T_6. Status ontyczny wartości i adekwatna odpowiedź na nie (M. Scheler, D. von. Hildebrand). T_7. Uwagi o etyce L. von Wittgensteina. T_8. Problem odpowiedzialności w ujęciu R. Ingardena, K. Wojtyły i E. Levinasa T_9. Personalizm Karola Wojtyły T_10. Utylitaryzm hedonistyczny J. Benthama i jego krytyka (K. Wojtyła) |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
F1aK_W03 student zna idee i argumenty etyczne wybranych klasycznych autorów.
F1aK_W12 student dysponuje uporządkowanymi, podstawowymi wiadomościami z dziedziny etyki
F1aK_W16 student zna metody badawcze i strategi argumentacyjne właściwe dla etyki
F1aK_U02 student samodzielnie zdobywa wiedzę filozoficzną i rozwija zdolności w dziedzinie etyki
F1aK_U14 student identyfikuje problemy etyczne w obszarze życia jednostkowego, społecznego i religijnego, formułuje wobec nich własne stanowisko i potrafi je uzasadnić
F1aK_K02 student w dyskusji wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
F1aK_K04 student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
F1aK_K05 student rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego
F1aK_K09 student uznaje konieczności odwoływania się do racjonalnej argumentacji w debatach na temat współczesnych problemów i rozumie odpowiedzialność filozofa za racjonalny charakter sporów.
Kryteria oceniania
W_1 Ocenianie ciągłe. Podczas każdych zajęć oceniana jest aktywność studentów, stopień rozumienia tekstu oraz stopień realizacji zakładanych efektów kształcenia.
W_2 Prezentacja indywidualna na temat wybrany spośród zaproponowanych przez prowadzącego.
Literatura
• Arystoteles, Etyka nikomachejska, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, tłum. D. Gromska, Warszawa 1996, ks. I–II, s. 77–122.
• Bentham J., Wprowadzenie do zasad moralności i prawa, tłum. B. Nawroczyński, Kraków1958, s. 17–56, (Rozdziały I–IV).
• Bergson H., Dwa źródła moralności i religii, tłum. P. Kostyło i K. Skorulski, Kraków 1993, s. 15–104, (Rozdział I).
• Hildebrand D. von., Kategorie ważności, [w:] W. Galewicz (red.), Z fenomenologii wartości, Kraków 1988, s. 131–160.
• Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1987, s. 71–110 (O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, (części I–VI).
• Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, Kęty 2009, s. 5–61 (Przedmowa, Rozdział I i II, drugie spotkanie od s. 31).
• Levinas E., Etyka i Nieskończony, tłum. B. Opolska-Kokoszka, Kraków 1991, s. 40–67.
• Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. L. Staff, Warszawa 1905–1906, s. 13–53 (Rozprawa I, „Dobry i zły, dobry i lichy”).
• Scheler M., Dobra a wartości; Stosunek wartości „dobry i zły” do pozostałych wartości i do dóbr; Wartości wyższe i niższe, [w:] W. Galewicz (red.), Z fenomenologii wartości, Kraków 1988, s. 46–84.
• Scheler M., Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa 1977, s. 27–129. Pierwsze spotkanie: przedmowa, rozdziały I i II. Drugie spotkanie: rozdział III.
• Tomasz św., Suma teologiczna, I–II, q. 1–2, t. 9, tłum. F. W. Bednarski OP, Londyn 1963, s. 19–58.
• Wittgenstein L., Uwagi o religii i etyce, tłum. M. Kawecka, W. Sady, W. Walentukiewicz, Warszawa 1995, s. 75–85.
• Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982, s. 23–45, (Analiza słowa „używać”).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: