Filozofia poznania FIL-SL>Filpoz-c-2
1. Platona teoria dochodzenia do prawdy.
2. Arystoteles w poszukiwaniu wiedzy pewnej i obiektywnej.
3. Proces poznawczy w ujęciu św. Tomasza z Akwinu.
4. Sceptycyzm klasyczny Sextusa Empiryka a sceptycyzm metodyczny Kartezjusza.
5. Kartezjusz i zmiana perspektywy badawczej.
6. Spór o Kartezjusza – skrajni empiryści i racjonaliści (G. Berkeley, D. Hume).
7. Poznawczy kompromis I. Kanta.
8. Fenomenologiczne poszukiwanie pewności poznania według E. Husserla.
9. Prawda bycia a ontologia fundamentalna M. Heideggera.
10. Między absolutyzmem a relatywizmem - hermeneutyka filozoficzna H.-G. Gadamera.
11. Fallibilizm. Wiedza o umysłach
W cyklu 2023/2024-L:
1. Platona teoria dochodzenia do prawdy. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Student:
1. ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej
2. posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na gruncie: 1) nauk kognitywnych lub 2) religii i teologii lub 3) etyki i zagadnień pragmatyki życia społecznego lub 4) kultury i języka lub 5) psychologii
3. analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
4. dobiera i tworzy strategie argumentacyjne, konstruuje zaawansowane krytyczne argumenty, formułuje wszechstronne odpowiedzi na krytykę
5. rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
Kryteria oceniania
M_1. Każde zajęcia rozpoczynają się sprawozdaniem z poprzednich ćwiczeń przygotowanym przez jednego/ą z uczestników ćwiczeń.
M_2. Krótki wykład wprowadzający w tematykę zajęć (prowadzący),
M_3. Wspólna lektura i analiza wybranych fragmentów
M_4. Dyskusja
1. Udział w zajęciach jest obowiązkowy.
2. Ocenianie przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w dyskusji: oceniany będzie stopień rozumienia tekstu, umiejętność argumentowania, otwartość na nowe idee, gotowość zmiany początkowego stanowiska.
3. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, każda kolejna powinna zostać usprawiedliwiona, a znajomość tekstu omawianego na (wszystkich) opuszczonych zajęciach będzie sprawdzona przez prowadzącego podczas ustnego zaliczenia na dyżurach.
4. Student powinien otrzymać zaliczenie tydzień przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej.
5. Na ocenę ostateczną składać się będą dwa składniki: 1/5 ocena sprawozdania, 4/5 ocena przygotowania do zajęć i udziału w dyskusji.
Literatura
1. Platon, Fedon, tłum. W. Witwicki, w: tenże, Dialogi, Kęty 1992, tom 1, s. 613-714; Państwo, tłum. W. Witwicki, Warszawa, 1991, tom 1, s. 285-293, tom 2, s. 44-57, 63-75; Listy, tłum. M. Pąkcińska, Warszawa 1987, s. 51-55..
2. Arystoteles, O duszy, tłum. P. Siwek, w: tenże, Dzieła wszystkie, tom 3, Warszawa 1992, II, 1,5,6; III, 3,4,5.
3. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie (Kwestia 1), tłum. A. Aduszkiewicz, L. Kuczyński, J. Ruszczyński, Kęty 1998, tom 1, s. 13-63.
4. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii. Zarzuty uczonych mężów i odpowiedzi autora, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Swieżawski, I. Dąbska, Kęty 2001, Medytacja 1 i 2.
5. Sextus Empiryk, Zarysy pirrońskie, tłum. A. Krokiewicz, s. 14-21, 67-82
6. Berkeley G., Traktat o zasadach poznania, tłum. J. Salamon, Kraków 2004, s. 7-43.
7. Hume D., Badania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. J. Łukasiewicz i K. Twardowski, Warszawa 1977, s. 17-96, 181-200.
8. Kant I., Krytyka czystego rozumu, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1986, tom 1, s. 21-74, 93-97, s. 138-144, tom 2, s. 3-48.
9. Husserl E., Filozofia jako nauka ścisła, tłum. W. Galewicz, Warszawa 1992.
10. Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 186-227.
11. Wittgenstein L., O pewności, Fundacja Aletheia 1993.
12. Gadamer H.-G., Cóż to jest prawda?, tłum. M. Łukasiewicz, w: tenże, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa 1979, s. 36-46.
13. Morton A., Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2002, s. 131-152, 185-217.
W cyklu 2023/2024-L:
1. Platon, Fedon, tłum. W. Witwicki, w: tenże, Dialogi, Kęty 1992, tom 1, s. 613-714; Państwo, tłum. W. Witwicki, Warszawa, 1991, tom 1, s. 285-293, tom 2, s. 44-57, 63-75; Listy, tłum. M. Pąkcińska, Warszawa 1987, s. 51-55.. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
1. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: