Filozofia poznania FIL-SL>Filpoz-w-2
T_1. Problem możliwości poznawczego dotarcia do świata zewnętrznego. Stanowisko I. Kanta.
T_2. Problem możliwości poznania samego siebie. Koncepcje: św. Augustyna, Kartezjusza, K. Jaspersa, Z. Freuda, Fr. Nietzschego.
T_3. Problem możliwości poznania drugiego człowieka.
T_4. T_11. Problem możliwości poznania wartości. Koncepcje M. Schelera, D. von Hildebrandta.
T_5. Hermeneutyka filozoficzna - wiadomości wstępne (etymologia; etapy rozwoju; cztery podstawowe nurty hermeneutyki; alegoria – mit – logos; św. Augustyn, Luter, Melanchton, Flacius).
T_6. Hermeneutyka pomiędzy gramatyką i krytyką (Dannhauer, Chladenius, Meier, Pietyzm)
T_7. Hermeneutyka sztuką interpretacji – model psychologiczny i gramatyczny hermeneutyki Fr. Schleiermacher
T_8. Hermeneutyka powszechną metodologią nauk humanistycznych - Dilthey
T_9. Hermeneutyka wg. Fr. Nietzschego — rozumienie jako interpretacja
T_10. Rozumienie jako sposób bycia – M. Heidegger
T_11. "Symbol daje do myślenia" - Paul Ricoeur.
T_12. Uniwersalna hermeneutyka filozoficzna H.-G. Gadamera
T_13. Hermeneutyczne inspiracje postmodernistów (R. Rorty, Z. Bauman, G. Vattimo. D. Caputo).
W cyklu 2022/2023-Z:
T_1. Problem możliwości poznawczego dotarcia do świata zewnętrznego. Stanowisko I. Kanta. |
W cyklu 2022/2023-L:
T_1. Problem możliwości poznawczego dotarcia do świata zewnętrznego. Stanowisko I. Kanta. |
W cyklu 2023/2024-L:
T_1. Problem możliwości poznawczego dotarcia do świata zewnętrznego. Stanowisko I. Kanta. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, na podstawie zdobytej wiedzy w trakcie wykładu, orientuje się w kluczowych problemach z zakresu: hermeneutyki filozoficznej; znaczenia języka w poznaniu; oraz postmodernistycznych koncepcji poznania XX wieku.
Kryteria oceniania
Wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne.
Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
Lista pytań egzaminacyjnych zostanie ogłoszona na dwa tygodni przed końcem semestru. Termin egzaminu ustalony zostanie najpóźniej na dwa tyg. przed końcem semestru. Ocenie podlega wiedza studenta w wymaganym zakresie.
Obecność na wykładzie obowiązkowa
Literatura
Bronk A., Rozumienie, dzieje, język, Lublin 1988.
Dehnel P., Dekonstrukcja-rozumienie-interpretacja, Kraków 2006.
Dilthey W., Powstanie hermeneutyki, w: tenże, Pisma estetyczne, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1982, s. 290-311.
Dybel P., Oblicza hermeneutyki, Kraków 2012.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda, tłum. B. Baran, Warszawa 2004.
Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, tłum. L. Łysień, Kraków 2007.
Höffe O., Immanuel Kant, tłum. A. M. Kaniowski, Warszawa 1995.
Paczkowska-Łagowska E., Logos życia, Gdańsk 2000.
Potępa A., Fenomenologia faktycznego życia. Martin Heidegger, Warszawa 2004.
Przyłębski A., Hermeneutyka. Od sztuki interpretacji do teorii i filozofii rozumienia, Poznań 2019.
Przyłębski A., Hermeneutyczny zwrot filozofii, Poznań 2005.
Ricoeur P. O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, Warszawa 2003.
Rorty R., Filozofia a zwierciadło natury, tłum. M. Szczubiałka, Warszawa 1994.
Vattimo G., Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006.
Węgrzecki A., O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: