Filozofia religii FIL-SL>Filrel-c
1. ISTOTA RELIGII OD CZASÓW OŚWIECENIA DO WSPÓŁCZESNOŚCI (SPOJRZENIE HISTORYCZNE)
2. NEGACJA RELIGII: ISTOTA NOWOŻYTNEGO I WSPÓŁCZESNEGO ATEIZMU
3. FENOMENOLOGIA RELIGII JAKO ODPOWIEDŹ NA REDUKCJONIZM W MYŚLENIU O RELIGII
4. RÓŻNORODNOŚĆ DOŚWIADCZENIA RELIGIJNEGO
5. SPÓR O WIARĘ – WYBRANE STANOWISKA
6. HERMENEUTYKA JĘZYKA I SYMBOLU RELIGIJNEGO
7. FILOZOFIA RELIGII CZY MYŚLENIE RELIGIJNE?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. dysponuje uporządkowanymi podstawowymi wiadomościami z dziedziny filozofii religii, zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla wybranych nurtów nowożytnej i współczesnej filozofii religii
2. potrafi rozpoznać wpływ aktualnych stanowisk filozoficznych na współczesną debatę na temat religii
3. analizuje argumenty przeciwko religii i człowiekowi religijnemu wysuwane przez nowożytny i współczesny ateizm, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia, weryfikuje ich trafność, nakreśla możliwe
odpowiedzi ze strony religijnej
4. identyfikuje problemy filozoficzne w obszarze życia religijnego (sensowność języka religijnego, fundamentalizm, bezistocie religii, pluralizm religii), formułuje wobec nich własne stanowisko i potrafi je
uzasadnić
Kryteria oceniania
UDZIAŁ W ZAJĘCIACH JEST OBOWIĄZKOWY.
DOPUSZCZALNE SĄ DWIE NIEOBECNOŚCI W TRAKCIE SEMESTRU, KAŻDA KOLEJNA POWINNA ZOSTAĆ USPRAWIEDLIWIONA, A ZNAJOMOŚĆ TEKSTU OMAWIANEGO NA OOPUSZCZONYCH ZAJĘCIACH BĘDZIE SPRAWDZONA PRZEZ PROWADZĄCEGO PODCZAS USTNEGO ZALICZENIA.
OSOBY, KTÓRE NIE BĘDĄ MIAŁY MOŻLIWOŚCI ZAPREZENTOWAĆ REFERATU, SĄ ZOBOWIĄZANE DO NAPISANIA DODATKOWEJ PRACY ZALICZENIOWEJ NA TEMAT USTALONY WCZEŚNIEJ Z PROWADZĄCĄ.
NA OCENĘ OSTATECZNĄ SKŁADAĆ SIĘ BĘDĄ TRZY SKŁADNIKI: 1/3 OCENA REFERATU, 1/3 OCENA PRZYGOTOWANIA DO ZAJĘĆ I UDZIAŁU W DYSKUSJI, 1/3 OCENA Z PRACY SEMESTRALNEJ
Literatura
Eliade M., Sacrum i profanum. O istocie religijności, tłum. P. Reszke, Warszawa 1999 (dwa pierwsze rozdziały).
Feuerbach L., O sprzeczności w spekulatywnej nauce o Bogu, [w:] Istota chrześci-jaństwa, tłum. A. Landman, Warszawa 1955, s. 370-378.
Hegel G. W. F., Stosunek filozofii do religii, [w:] Wykłady z historii filozofii, tłum. Ś. F. Nowicki, Warszawa 1994, t. I, s. 99-115.
Hick J., Wiara chrześcijańska w świetle koncepcji „doświadczania-jako”, „Znak” 1/1994, s. 66 i nn
James W., Wola wiary, [w:] Prawo do wiary, tłum. A. Grobler, Kraków 1996, s. 35-61.
Kant I., O służbie bożej w religii w ogóle, [w:] Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko, Kraków 1993, s. 188-203.
Lévinas E., Religia dorosłych, [w:] Trudna wolność. Eseje o judaizmie, tłum. A. Ku-ryś, Gdańsk 1991, s. 12-25.
Marks K., Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa, [w:] K. Marks, F. En-gels, O religii, tłum. J. Maliniak, S. Filmus i in., Warszawa 1962, s. 28-29.
Marks K., Tezy o Feuerbachu, tamże, s. 56-59.
Nietzsche F., Antychrześcijanin. Przekleństwo chrześcijaństwa, tłum. G. Sowinski, Kraków 1996.
Otto R., Numinosum, [w:] Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, tłum. B. Kupis, Warszawa 1968, s. 30-36.
Ricoeur P., Symbol daje do myślenia, [w:] Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa 1975, s. 7nn.
Scheler M., Akt religijny, [w:] Problemy religii, tłum. A. Węgrzecki, Kraków 1995, s. 207-241.
Schleiermacher F. D. E., O istocie religii, [w:] Mowy o religii do wykształconych spośród tych, którzy nią gardzą, tłum. J. Prokopiuk, Kraków 1995, s. 67-117.
Tillich P., Dynamika wiary, tłum. A. Szostkiewicz, Poznań 1987, rozdziały: Czym jest wiara i Czym wiara nie jest.
Tillich P., Filozofia a religia, [w:] Pytanie o Nieuwarunkowane. Pisma z filozofii reli-gii, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1994, s. 29–39.
Tischner J., Myślenie religijne, [w:] Myślenie według wartości, Kraków 2000, s. 336-357.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: