Historia filozofii polskiej FIL-SL>Hisfpo-w
1. Początki filozofii polskiej (przed powstaniem Akademii Krakowskiej)
2. Scholastyka (filozofia w Uniwersytecie Krakowskim, scholastyka wileńska, okres upadku)
3. Filozofia humanistyczna w Polsce (początki humanizmu, myśl społeczno-prawna, nowa filozofia przyrody)
4. Filozofia polskiego oświecenia (filozofia kultury i edukacji, filozofia społeczeństwa, filozofia nauki)
5. Filozofia romantyczna i mesjanizm
6. Polski pozytywizm
7. Filozofia polska na przełomie XIX i XX wieku
8. Kazimierz Twardowski i początki szkoły lwowskiej
9. Szkoła Lwowsko-Warszawska: najważniejsze dokonania i wybrane postaci (K. Ajdukiewicz, A. Tarski)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. posiada wiedzę o najważniejszych dokonaniach filozofii polskiej w okresie do wybuchu II wojny światowej, jej roli w kształtowaniu dziedzictwa kulturowego Polski, Europy i świata K_W09
2. ma świadomość znaczenia rodzimej tradycji filozoficznej dla kształtowania kultury polskiej K_K07
Kryteria oceniania
Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału. Merytoryczna aktywność studentów może podnieść ocenę maksymalnie o 0,5 stopnia.
Studenci zobowiązani są do uczestnictwa w zajęciach. W uzasadnionych przypadkach muszą przygotować się samodzielnie do egzaminu na podstawie lektur wskazanych przez prowadzącego.
Zajęcia oceniane są na podstawie egzaminu ustnego. Podczas egzaminu prowadzący wybiera trzy tezy z zestawu (udostępnionego wcześniej uczestnikom). Każda z tez oceniana jest niezależnie i przyznawane są za każdą oceny cząstkowe. W celu uzyskania pozytywnej oceny końcowej należy uzyskać co najmniej dwie pozytywne oceny cząstkowe. Ocena końcowa jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych, o ile przynajmniej dwie są pozytywne (tj. więcej niż 2.0).
Kryteria oceniania
W procesie oceny odpowiedzi brane są pod uwagę następujące elementy, które oceniane są według poniższych zasad:
1) stopień wyczerpania tematu
2) klarowność wypowiedzi
3) umiejętność argumentowania
4) znajomość podstawowych twierdzeń i koncepcji filozofów
5.0
Najwyższy poziom osiągnięć, który może być rozsądnie oczekiwany od studenta na danym etapie rozwoju intelektualnego. Student wykazuje niezwykle silne nadzieje na bardzo dobry rozwój naukowy w danej dyscyplinie. Student osiagający takie oceny powininen może być zachęcany do kontynuwacji dalszej pracy naukowej w dyscyplinie.
4.5
Wysoki poziom osiągnięć w stosunku do danego etapu rozwoju intelektualnego. Student osiągający oceny 4.5 daje silne nadzieje na prawidłowy rozwój naukowy w danej dyscyplinie.
4.0
W pełni akceptowalny poziom wskazujący na adekwatne osiągnięcie założonych celów na aktualnym poziomie rozwoju studenta. Ocena 4.0 wskazuje że student może kontyuować studia, przyszłościowo można również rozsądnie zakładać, że jest w stanie osiągać coraz lepsze wyniki w rozwoju intelektualnym.
3.5
Osiągnięcie nieco wyższe niż progowe, ale wciąż nie w pełni satysfakcjonujące na aktualnym poziomie rozwoju studenta. Ocena 3.5 wskazuje, że są pewne szanse na rozwój naukowy w dyscyplinie, ale student musi zmienić metody uczenia się albo zwiększyć ilość wysiłków oraz czasu poświęcanych uczeniu się.
3.0
Progowe osiągnięcie, które pozwala na zaliczenie kursu. Wskazuje, że uczestnik tylko w minimalnym stopniu spełnił wymagania. Ocena 3.0 wskazuje brak perspektyw rozwojowych w dyscyplinie. Nagromadzenie ocen na tym poziomie wskazuje, że student nie powinien kontynuować studiów akademickich.
2.0
Z jakichkolwiek względów wynik pracy jest nieakceptowalny. Ten stopień wskazuje, że osiągnięcia studenta wskazują prawie zupełny brak opanowania wiedzy lub umiejętności lub kompetencji społecznych przewidywanych w kursie. Ocena taka powinna być ostrzeżeniem dla studenta, czy jest dalej w ogóle w stanie kontynuować studia, wskazuje ona że konieczne jest podjęcie zdecydowanych czynności w celu poprawy poziomu naukowego oraz powinna też zmobilizować do radykalnej zmiany stylu pracy.
Literatura
1. Skoczyński J., Woleński J., Historia filozofii polskiej, Kraków: WAM 2010.
2. Woleński J., Filozoficzna szkoła Lwowsko-Warszawska, Warszawa: PWN 1985, rozdział I, II, VIII.
3. Palacz R., Filozofia polska wieków średnich, Warszawa: Wiedza Powszechna 1980.
4. Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918, Warszawa: PWN 1983 (pozytywizm).
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
30h - wykłady |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: