Historia filozofii starożytnej FIL-SL>Hisfst-w
W ramach wykładu będzie omówione poszczególne etapy rozwoju myśli greckiej. Zostaną przedstawione tezy jońskich myślicieli, którzy sfomułowali tezy oparte na obserwacji, będące początkiem myślenia pozbawionego cech mitycznych i religijnych. Nie jest to równoznaczne z wyzbyciem się całkowicie wpływu myśli mitycznej, która była również czynnikiem inspirującym w prowadzeniu refleksji rozumowej, czego przykładem jest szkoła pitagorejska. W tym czasie jest widoczna krytyczna postawa wobec myślenia religijnego, której reprezentantem był Ksenofanes. Sposób myślenia reprezentowany przez Pitagorejczyków miał wpływ na myśl Heraklita i Parmenidesa, których tezy dotyczące logosu i konsekwencji wynikających z myślenia (noein) bycia (einai) stały się inspiracją dla dalszych badań kondycji ludzkiej i obserwowanej rzeczywistości. W ramach badań dotyczących rzeczywistości pojawiły się dwie koncepcje. Pierwszą z ich była teoria Anaksagorasa, w której istotną rolę odgrywał tworzący rzeczywistość umysł (nous). Drugą była teoria Leukipposa i Demokryta, który, inspirując się przede wszystkim myślą Melissosa, uznali, że podstawą rzeczywistości są atomy poruszające się w próżni. Natomiast badaniem kondycji ludzkiej zajęli się sofiści zwracający uwagę między innymi na poznanie ludzkie i jego prawdziwość oraz na dbanie o zdrowie duszy dzięki właściwemu kierownictwu. Ten drugi aspekt działalności sofistów był mocno akcentowany przez Sokratesa, który był mistrzem Platona. Sam Platon inspirowany myślą Sokratesa zajął się między innymi problemem dobra. Platon w swojej koncepcji rzeczywistości skłonił się do modelu zaproponowanego przez Anaksagorasa, czego wyrazem jest przyjęcie budowniczego porządku, który jest umysłem (nous). Również Arystoteles podejmujący próbę opisania natury rzeczywistości, przyjmuje umysł jako początek uporządkowanego ruchu. Celem zajęć będzie, poprzez omawianie poszczególnych myślicieli i poruszanych przez nich problemów, uświadomienie uczestnikom w jakich kierunkach może podążać myśl człowieka.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim i greckim – F1aK_W02
2. posiada wiedzę z zakresu historii filozofii starożytnej Grecji, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące – F1aK_W08
Umiejętności:
3. trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów greckich – F1aK_U12
Kompetencje:
4. ma świadomość znaczenia greckiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych – F1aK_K06
Literatura
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Godziny kontaktowe wykład 30 godzin |
W cyklu 2024/2025-Z:
Godziny kontaktowe wykład 30 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: