Konwersatorium z epistemologii FIL-SL>KonEpiste
I. NATURA WIEDZY: PODSTAWOWE PODZIAŁY
1. Zmysły i rozum; intuicja i dyskurs
2. Wiedza bezpośrednia i pośrednia; oczywistość
3. Pewność; obiektywność i subiektywność
4. Wiedza jako prawdziwe i uzasadnione przekonanie
II. STRUKTURA WIEDZY
1. Agnostycyzm; relatywizm i kontekstualizm
2. Sceptycyzm
3. Fundacjonalizm
4. Internalizm i eksternalizm
III. DOŚWIADCZENIE ZEWNĘTRZNE (ŚWIATA JAKOŚCIOWEGO)
1. Materializm – dyspozycjonalizm – mentalizm
2. Jak wyjaśnić świat jakościowy?
3. Różnica między doświadczeniem żywego ciała a ciała nieożywionego
4. Stopnie poznania
IV. DOŚWIADCZENIE WEWNĘTRZNE
1. Czym jest samoświadomość?
2. Nieświadomość
3. Człowiek jako podmiot
4. Wiedza o podmiocie
V. REALIZM – IDEALIZM
1. Struktura problemu
2. Realizm – idealizm a inne stanowiska
3. Immanencja – transcendencja
4. „Most”
VI. IDEALIZM
1. G. Berkeleya
2. I. Kanta
3. E. Husserla
4. R. Ingardena
VII. ANTYREALIZM
1. Rodzaje antyrealizmu
2. Brak konwergencji - schematy pojęciowe – względność pojęciowa
3. Antyrealizm semantyczny
4. Podsumowanie: realizm – idealizm – antyrealizm
VIII. Problematyka prawdy
1. Czym jest prawda – rys historyczny
2. Klasyczna i nieklasyczne koncepcje prawdy
3. Epistemiczne koncepcje prawdy; prawda i język
4. Prawda i metafizyczna natura świata
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W3, student po zaliczeniu konwersatorium zna w stopniu zaawansowanym terminologię z zakresu epistemologii
K_W02, P6U_W, P6S_WG, K_W05, P6U_W, P6S_WG
Umiejętności:
U1, student bez większych trudności potrafi sformułować oraz krytycznie przeanalizować wybrane problemy epistemologii, oraz z dyscyplin naukowych zajmujących się poznaniem i wiedzą K_U04, P6U_U, P6S_UO
U2, stosuje ze zrozumieniem terminologię z zakresu epistemologii K_U03,
P6U_U, P6S_UW
U3, potrafi samodzielnie napisać pracę naukową z epistemologii,
wykorzystując szeroko dobrane i wyselekcjonowane źródła pisane K_U07,
P6U_U, P6S_UK
Kompetencje społeczne:
K1, ma umiejętność krytycznej oceny własnej wiedzy z dziedziny
epistemologii, w tym potrzebę jej aktualizacji i śledzenia literatury i dyskusji
na jej temat K_K01, P6U_K, P6S_KK
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
2. Do każdych zajęć należy przygotować tekst (przeczytać i zrobić notatki), który będzie dyskutowany podczas zajęć.
Na koniec każdych zajęć każdy z uczestników będzie oceniany ze znajomości tekstu i udziału w dyskusji.
3. Średnia ocena ze wszystkich zajęć jest oceną końcową.
4. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, każda kolejna powinna zostać usprawiedliwiona, a znajomość tekstu omawianego na opuszczonych zajęciach będzie sprawdzona przez prowadzącego podczas ustnego zaliczenia na dyżurach.
Literatura
S. Judycki, Epistemologia tom 1 i 2, Poznań - Warszawa 2020.
J. Woleński, Epistemologia. Poznanie, prawda, wiedza, realizm,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
D. Davidson, Interpretacja radykalna, [w:] tenże, Eseje o prawdzie, języku i umyśle, tłum. B. Stanosz, Warszawa 1992.
H.-G. Gadamer, .-G. Gadamer, Cóż to jest prawda?, [w:] tenże, Rozum, słowo, dzieje, tłum. M. Łukasiewicz, K. Michalski, Warszawa 1979, s. 32-46.
M. Heidegger, Jestestwo, otwartość i prawda, [w:] tenże, Bycie i czas, tłum. B. Baran, s. 300-324.
A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2002.
Karl. R. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 1992.
H. Putnam, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, tłum. A. Grobler, Warszawa 1998.
R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma filozoficzne. Tom 1, tłum. J. Margański, Warszawa 1999.
E. Tugendhat, Bycie. Prawda. Rozprawy filozoficzne, tłum. J. Sidorek, Warszawa 1999.
W cyklu 2023/2024-L:
S. Judycki, Epistemologia tom 1 i 2, Poznań - Warszawa 2020. D. Davidson, Interpretacja radykalna, [w:] tenże, Eseje o prawdzie, języku i umyśle, tłum. B. Stanosz, Warszawa 1992, s. 95-118. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Do każdych zajęć należy przygotować tekst (przeczytać i zrobić notatki), który będzie dyskutowany podczas zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: