Metodyka pracy naukowej i obsługa komputera FIL-SL>Metpra
1. Wprowadzenie do metodyki pracy naukowej.
2. Korzystanie z podręcznika internetowego, e-learning, pisanie podań.
3. Specyfika różnych stylów uprawiania filozofii, różne typy prac i wypowiedzi filozoficznych.
4. Materiały naukowe w Internecie.
5. Zaawansowana praca z edytorem.
6. Prezentacje multimedialne (zasady, praktyczne przygotowanie).
7. Zasady pisania, redagowania prac i korekty.
8. Opis bibliograficzny, przypisy.
9. Zasady pisania pracy dyplomowej.
10. Gromadzenie danych bibliograficznych, multiwyszukiwarki.
11. Metody badawcze w filozofii.
12. Rekonstrukcja i analiza poglądów filozoficznych na przykładzie myśli stoickiej – ćwiczenia praktyczne (podstawa: fragmenty „Rozmyślań” Marka Aureliusza oraz "List LXX" Seneki).
13. O istocie pracy naukowej - dyskusja wokół książki "Jak być uczonym" M. Hellera.
14. O czym nie można mówić, o tym trzeba milczeć? Dyskusja wokół fragmentów "Tractatus logico-philosophicus" L. Wittgensteina.
15. Przedstawienie referatów i prezentacji (ćwiczenia praktyczne, dyskusja).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury (F1aK_U08).
2. Zna i stosuje zasady publikacji tekstu filozoficznego (F1aK_U10).
3. Posiada umiejętność komputerowej edycji tekstu oraz przygotowania tekstów filozoficznych według zadanych kryteriów z uwzględnieniem formatowania przypisów oraz cytowań, sporządzania abstraktów oraz bibliografii (F1aK_U16).
4. Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (F1aK_K04).
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność podczas zajęć. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Każdą następną nieobecność należy odrobić.
Frekwencja poniżej 50% (w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionych) skutkuje oceną niedostateczną.
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej ocen cząstkowych z:
1. Zadania domowego (bibliografia).
2. Pisemnej pracy zaliczeniowej (recenzja książki).
3. Referatu z prezentacją multimedialną.
W celu uzyskania zaliczenia wszystkie oceny cząstkowe muszą być ocenami pozytywnymi. Oceny niedostateczne powinny zostać poprawione w ustalonych terminach (wliczają się jednak do średniej).
Ocena 5,0: średnia powyżej 4,51
Ocena 4,5: średnia w zakresie 4,21 – 4,50
Ocena 4,0: średnia w zakresie 3,76 – 4,20
Ocena 3,5: średnia w zakresie 3,41 – 3,75
Ocena 3,0: średnia do 3,40
Obciążenie studenta pracą:
1. Obecność podczas zajęć (1 ECTS).
2. Lektura zadanych tekstów i przygotowanie się do zajęć (0,5 ECTS).
3. Zadanie z bibliografii, przygotowanie referatu, recenzja książki (1,5 ECTS).
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Heller, Jak być uczonym, dowolne wydanie.
Marek Aureliusz, Rozmyślania, dowolne wydanie w tłum. M. Reitera („Księga druga” i „Księga piąta”).
P. Polak, K. Trombik, Metodyka pracy naukowej w filozofii: wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki, Kraków 2023. Link do wersji cyfrowej: https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/book/489
Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, dowolne wydanie w tłum. W. Kornatowskiego („List LXX").
L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, fragmenty dostępne online: https://sady.up.krakow.pl/wittgenstein.tlp.sens.htm
Literatura uzupełniająca:
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
J. Jadacki, Jak studiować filozofię, Warszawa 1996.
K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: