Psychologia FIL-SL>psychoW
Treści nauczania:
1. Definicja psychologii, psychologia profesjonalna i popularna, początek psychologii - laboratorium W. Wundta.
2. Podstawowe terminy psychologiczne: temperament, osobowość, charakter, cecha, jaźń, potrzeba, wartość, motyw, postawa,
inteligencja.
3. Wątki psychologiczne w myśli filozoficznej (Hipokrates, Platon, Arystoteles, Galen, Augustyn z Hippony, Kartezjusz, Comte, Darwin)
4. Teorie behawioralne: J. Watson, B. Skinner, I. Pawłow, K. Lewin
5. Teorie psychoanalityczne: Z. Freud, C. Jung, A. Adler, K. Horney. E. Fromm
6. Teorie humanistyczne: A. Maslow, C. Rogers, G. Allport, V. Frankl, K. Dąbrowski
7. Teorie poznawcze: N. Chomsky, A. Bandura, J. Reykowski, J. Kozielecki
8. Teorie rozwojowe: J. Piaget, L. Wygotski, E. Erikson, L. Kohlberg, J. Fowler
9. Biologiczne podstawy zachowania: komórka nerwowa, budowa układu nerwowego, funkcje mózgu.
10. Biologiczne podstawy zachowania: neurotransmitery, gruczoły dokrewne, układ szkieletowy.
11. Psychologia grupy.
12. Emocje i uczucia.
13. Psychologia na użytek biznesu: metody wpływu społecznego.
14. Psychologia uzależnień.
15. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2025/2026-Z:
Wykład z psychologii ogólnej koncentruje się wokół następującej problematyki: 1) Zagadnienia wstępne: definicja, przedmiot i cel, działy, metody psychologii. 2) Kierunki psychologii: a) behawioryzm (Watson, Tolman, Skinner), b) psychoanaliza (klasyczna: Freud; głębi: Jung; indywidualna Adler; kulturowa: Horney; neopsychoanaliza E. Fromma; analiza transakcyjna E. Berne) b) psychologia humanistyczna (A. H. Maslow, C. R. Rogers, G. W. Allport), c) analiza egzystencjalna V. E. Frankla, d) psychologia poznawcza G. Kelly; regulacyjna teoria osobowości J. Reykowskiego; transgresyjna koncepcja człowieka Kozieleckiego). 3) Biologiczne podstawy zachowania: układ nerwowy, układ wydzielania wewnętrznego. 4) Emocje: interpretacja i określanie emocji, emocje podstawowe, funkcje emocji, komunikowanie emocji, kształtowanie uczuć. 5) Procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia, uwaga, pamięć, myślenie. 6) Działanie ludzkie: podmiotowe uwarunkowania, motywacja, proces działania. 7) Kształtowanie dojrzałej osobowości. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
1. Student ma podstawową wiedzę o psychologii.
2. Student zna możliwości wykorzystania i ograniczenia psychologii w życiu społecznym.
3. Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju
zawodowego.
4. Student w dyskusji wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny - obowiązuje materiał wyłożony na zajęciach.
Literatura
J. Kalat, "Biologiczne podstawy zachowania", r. 2: 'Komórki nerwowe i przewodnictwo nerwowe' (s.30-51), r.4: 'Anatomia układu
nerwowego' (s. 73-105) PWN, Warszawa 2017.
H. Luck, R. Miller, G. Sewz-Vosshenrich, "Klasycy psychologii", WAM, Kraków 2008.
J. Makselon, "Psychologia dla teologów" r. 1: 'Główne kierunki i działy psychologii' (s. 9-29), WN PAT, Kraków 1995.
J. Strelau, D. Doliński, "Psychologia akademicka" r.7.2: 'Powstawanie emocji...' (s. 513-552), GWP, Gdańsk 2020.
G. Wąchol, "Wsparcie duszpasterskie osób uzależnionych od alkoholu w procesie leczenia", r. 1: 'Uzależnienie od alkoholu' (s. 21-88), WN
UPJP2, Kraków 2020.
B. Wojciszke, "Psychologia społeczna", r. 18: 'Grupa społeczna' (s. 450-474), WN Scholar, Warszawa 2020.
W cyklu 2025/2026-Z:
Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1995. B. Wojciszke, "Psychologia społeczna", r. 18: 'Grupa społeczna' (s. 450-474), WN Scholar, Warszawa 2020. |
Uwagi
W cyklu 2025/2026-Z:
Po ukończeniu kursu student potrafi: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: