Metafizyczny testament Romana Ingardena FIL-SL-SM-L23-02
Podczas wykładu zostaną przestawione refleksje Romana Ingardena nad zagadnieniami z zakresu metafizyki, aksjologii i antropologii filozoficznej. Ich prezentacja będzie poprzedzona zapoznaniem słuchaczy z najważniejszymi rysami głównego nurtu badań filozoficznych Romana Ingardena. Cel główny wykładu, poza zapoznaniem z odpowiednią wiedzą z zakresu historii filozofii, opisuje następująca teza: Roman Ingarden w swojej filozofii od początku starał się zgłębić fundamentalne zagadnienia metafizyczne, ale ze względu na przejętą od Edmunda Husserla metodę prowadzenia badań filozoficznych nie dysponował wystarczającymi instrumentami badawczymi (oraz odpowiednim zestawem terminów), aby przeprowadzić pogłębione badania filozoficzne wynikające z jego metafizycznych intuicji. Teza ta znajduje swoje potwierdzenie (przynajmniej w znacznym stopniu) w pracach uczniów i komentatorów Romana Ingardena, z których poglądami na wskazane kwestie słuchacze wykładu zostaną zapoznani.
T_1. Początki drogi filozoficznej Romana Ingardena;
T_2. Studia u Edmunda Husserla i potyczki z polskim środowiskiem filozoficznym;
T_3. Obronić Husserla przed Husserlem, czyli o co chodzi w Sporze o istnienie świata;
T_4. Ontologia jako metoda apriorycznego oglądu zawartości idei;
T_5. Miejsce filozofii sztuki w kontekście Sporu o istnienie świata;
T_6. Przez sztukę do wartości – od ontologii sztuki do aksjologii;
T_7. Wartości jako to, co ludzkie – od aksjologii do antropologii;
T_8. Wartości w świecie człowieka jako to, co odkrywa aspekty metafizyczne – od antropologii do metafizyki;
T_9. Metafizyczny program badawczy pozostawiony przez Ingardena.
T_10. Kontynuatorzy i komentatorzy drogi metafizycznych dociekań Ingardena.
T_11. Realizacja testamentu metafizycznego Ingardena.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1. student zna tło historyczno-filozoficzne filozofii Romana Ingardena, najważniejsze dziedziny jego dociekań, a także metody, którymi się posługiwał. Zna terminologię właściwą filozofii Ingardena, a także kierunki dalszego rozwoju jego filozofii – zwłaszcza w aspekcie metafizyki, aksjologii i antropologii filozoficznej.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1 wykład
M_2 dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1 Egzamin ustny
Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony najpóźniej na 2 tygodnie przed końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają dwa pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów, a także jedno pytanie ze znajomości jednej z lektur podanych w spisie lektur do wykładu. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. R. Ingarden, Książeczka o człowieku, różne wydania;
2. J. Galarowicz, Roman Ingarden, etyka wartości, Kraków 2020;
3. M. Smolak, Filozofia człowieka u Romana Ingardena, Kraków 2003;
Lektury dodatkowe:
1. R. Ingarden, Spór o istnienie świata, różne wydania;
2. R. Ingarden, O dziele literackim, różne wydania;
3. R. Ingarden, O poznawaniu dzieła literackiego, różne wydania;
4. R. Ingarden, Wykłady i dyskusje z estetyki, różne wydania;
5. R. Ingarden, Wykłady z etyki, różne wydania;
6. Cz. Karwot, Romana Ingardena koncepcja człowieka (Studium z metafizyki człowieka), Kraków 2011;
7. K. Petryszak, Ontologia kultury. Badania nad kulturą w oparciu o zmodyfikowaną ontologię Romana Ingardena, Kraków 2021.
8. Pozostała literatura dodatkowa będzie podawana w trakcie wykładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: