Relacja okultyzmu i nauki w okresie od średniowiecza do oświecenia FIL-SL-SM-L23-04
We współczesnym paradygmacie nauki (nie tylko empirycznej) okultyzm (magia, astrologia etc.) znajduje się całkowicie poza jej nawiasem. W historii nauki, filozofii i religii chrześcijańskiej nie zawsze tak było. Szczególnie intersujący wydaje się być tutaj okres od XII wieku do wieku XVII, kiedy dokonał się przełom w podejściu do okultystycznego paradygmatu interpretacji świata.
1. Średniowieczny obraz świata (w ujęciu C.S. Lewisa) - na marginesie nauki i filozofii.
2. Panpsychizm - dziedzictwo filozofii starożytnej - odrodzenie w. XII wieku.
3. Paradygmat astrologiczny.
4. Paradygmat magiczny.
5. Pojęcie Natury.
6. Epistemologia znaku.
7. Galileusz. Kepler. Bruno. Newton.
8. Przełom oświeceniowy i pozytywistyczny.
9. Dlaczego astrologia i magia współcześnie uchodzą za nienaukowe. Czy i jak możliwa jest demarkacja nauki i nienaukowego okultyzmu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
F2aK_W07 Student zna historyczny rozwój wiodących idei filozoficznych w obszarze filozofii nauki i kultury.
F2aK_U05 Student wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz określa relacje między tymi zależnościami.
F2aK_06 Student ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia współczesnych zjawisk społecznych i kulturowych.
Kryteria oceniania
W przypadku dużej liczby studentów egzamin pisemny w postaci testu uzupełnień i wyboru na wcześniej zadany zakres tematów.
W przeciwnym razie egzamin ustny lub tekst na wybrany temat [ok.10-15 stron]
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1/ Zbigniew Liana, Okultyzm a nauka w okresie przedoświeceniowym, w : M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt czy współistnienie, OBI–Biblos: Tarnów 2001, ss. 169-298. lub wydanie elektroniczne (ebook), CCPress, Kraków 2015.
2/ Zbigniew Liana, Giordano Bruno. Męczennik nauki czy szarlatan? [e-book]. Copernicus Center Press, Kraków 2015 [wydanie poszerzone tekstu: Giordano Bruno, w : M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt czy współistnienie, OBI–Biblos: Tarnów 2001, ss. 334-362.]
3/ Thomas Kuhn, Logika odkrycia, czy psychologia badań?, w: tenże, Dwa bieguny, PIW: Warszawa, ss. 370-405.
4/ C.S. Lewis, Odrzucony obraz. [wiele wydań w jęz. polskim; wybrane rozdziały]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: