Kierunki filozoficzne. Wybrane zagadnienia FIL-SM>Kiefwz-c
Podczas ćwiczeń zostaną zaprezentowane i omówione następujące kierunki filozoficzne. m.in.: platonizm (Platon) arystotelizm (Arystoteles), tomizm (św. Tomasz z Akwinu), kantyzm (Kant), marksizm (Marks i Engels), nietzscheanizm (Nietzsche), egzystencjalizm francuski (Sartre), personalizm (Wojtyła), filozofia dialogu i dramatu (Tischner), egzystencjalizm fenomenologiczny (Heidegger), fenomenologia (Ingarden i Husserl), filozofia analityczna (Putnam), filozofia nauki (Popper), postmodernizm (Lyotard), dekonstrukcjonizm (Derrida). Każdy kierunek zostanie przedstawiony i omówiony pod kątem tła jego powstania, założeń wstępnych, głównych kierunków argumentacyjnych i wskazania wpływu na kolejne nurty czy kolejnych, późniejszych myślicieli
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
F2aK_W01 - ma szczegółową wiedzę na temat odrębności przedmiotowej i metodologicznej filozofii, a także zna jej miejsce pośród nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych, w stopniu pozwalającym na jej samodzielne twórcze rozwijanie
F2aK_W02 - zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze: 1) filozofii umysłu lub 2) etyki lub 3) filozofii religii lub 4) filozofii kultury i filozofii języka lub 5) związków filozofii z psychologią
F2aK_W05 - zna szczegółowo i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej
F2aK_W08 - posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na gruncie: 1) nauk kognitywnych lub 2) religii i teologii lub 3) etyki i zagadnień pragmatyki życia społecznego lub 4) kultury i języka lub 5) psychologii
F2aK_U05 - wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz określa relacje między tymi zależnościami
F2aK_U12 - rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
F2aK_K02 - wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii
w świetle dostępnych danych i argumentów
F2aK_K05 - rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego
Kryteria oceniania
W_1 Zaliczenie na ocenę mające na celu sprawdzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu, rozumienie omawianych kierunków filozoficznych (K_W01), znajomość terminów pojawiających się w ich obrębie (K_W02, K_W03) oraz umiejętność krytycznego przedstawienia argumentów związanych z tymi kierunkami (krytycznych i apologetycznych) (K_U02, K_U04, K_U05).
Literatura
1. Wstęp do zagadnienia kierunków filozoficznych. Metody pracy i układ zajęć.
2. Platon, Politeia (księgi VI-VII)
3. Arystoteles, Etyka Nikomachejska (księgi I-II)
4. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie (I-V)
5. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności
6. Marksizm (K. Marks, F. Engels, Manifest komunistyczny; K. Marks, Tezy o Feuerbachu; K. Marks, O materializmie historycznym)
7. F. Nietzsche, Z genealogii moralności (Rozprawa I: Dobre, złe, dobre i liche)
8. J. P. Sartre, (Problem bytu i nicości; Egzystencjalizm jest humanizmem)
9. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność (początkowy fragment książki dotyczący krytyki utylitaryzmu i normy personalistycznej)
10. J. Tischner, Impresje aksjologiczne; początkowe fragmenty z Filozofii dramatu
11. J. Tischner, Wolność jako sposób istnienia dobra, Wolność jako widowisko, Wolność jako wyzwalanie siebie (w: Spór o istnienie człowieka)
12. M. Heidegger (List o humanizmie)
13. M. Heidegger, Powiedzenie Anaksymandra (w: Drogi lasu)
14. R. Ingarden (Wstęp do fenomenologii Husserla, wykłady IV-X)
15. H. Putnam (Znaczenie wyrazu „znaczenie”, Mózgi w naczyniu)
16. K. Popper (Wszechświat otwarty, rozdz. I-IV)
17. J. F. Lyotard (Kondycja ponowoczesna)
18. J. Derrida (Widma Marksa, rozdz. Sprzysięgać się, zaklinać, egzorcyzmować - marksizm)
19. E. Husserl, Idea fenomenologii
20. E. Husserl, Badania logiczne (wybrane fragmenty)
O wyborze poszczególnych tekstów decyduje prowadzący.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
3 pkt ECTS = 90 h 30 h - udział w ćwiczeniach 50 h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura zadanego tekstu oraz przygotowanie na każde ćwiczenia komentarza do zadanej lektury 10 h - konsultacje |
W cyklu 2023/2024-Z:
Obciążenie studenta pracą: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: