Kierunki filozoficzne. Wybrane zagadnienia FIL-SM>Kiefwz-w
Filozofowanie jest naturą człowieka, myślimy, szukamy, zadajemy pytania, między innymi takie jak: kim jestem? Jak mogę porozumiewać się z innymi ludźmi, skoro moje myśli i odczucia są różne od doświadczeń innych? Czy jest możliwe, że jesteśmy kukiełkami w teatrze świata, zaprogramowanymi do robienia rzeczy, które uważamy za wynik naszej wolnej woli? Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? Czym jest wiedza? Jaką możemy mieć gwarancję, że świat, który postrzegamy jest światem realnym? Jak postrzegamy to, co abstrakcyjne: liczby, powinności, piękno i dobro? Skąd wiemy, że nasze poglądy mają wartość obiektywną, a nie subiektywną?
Filozofia to poszukiwanie prawdy, którą jest zgodność naszych myśli z rzeczywistością. Filozofowie wytrącają nas ze stereotypów i schematów myślowych, zapraszają do dyskusji oraz uczą spojrzenia z innej perspektywy.
W cyklu 2022/2023-L:
T. 1. Filozofia: podział i próba definicji Główne obszary myśli filozoficznej, punkt wyjścia filozofii, próba określenia nazwy, filozofia jako nauka. T.2. Filozofia starożytna i patrystyczna. Szkoły presokratejskie, Sokrates; systemy starożytne - Platon i platonizm, Arystoteles i arystotelizm; filozofia hellenistyczna; starożytna filozofia (i teologia) chrześcijańska; patrystyka (św. Augustyn) T.3. Filozofia średniowieczna Filozofia wczesnośredniowieczna (spory filozoficzno-teologiczne: św. Anzelm); rozkwit filozofii średniowiecznej (uniwersytety średniowieczne; systemy filozofii średniowiecznej: arystotelizm i augustynizm średniowieczna). T.4. Filozofia nowożytna Filozofia odrodzenia i filozofia XVII i XVIII wieku (od Kartezjusza do Kanta); filozofia romantyzmu i filozofia IX i XX wieku (idealizm niemiecki, pozytywizm i neopozytywizm, pragmatyzm i ewolucjonizm) T. 5. Filozofia współczesna Główne kierunki filozofii współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, hermeneutyka) T. 6. Filozofia chrześcijańska Próba określenia istnienia filozofii chrześcijańskiej |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
F2aK_W05 Student zna szczegółowo i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej. P7S_WG
F2aK_U012 Student rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. P7S_UW, P7S_UK, P7S_UO
Kryteria oceniania
Egzamin ustny sprawdzający wiedzę, czyli to, czy student potrafi opisać nurty filozoficzne zarówno od strony historycznej, jak też metafizycznej, antropologicznej i etycznej oraz krytycznie ocenić zachodzące między nimi różnice.
Literatura
Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, Warszawa, różne wydania
Tatarkiewicz W. Historia Filozofii, t. 1-3, Warszawa, różne wydania.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1993 (tom I – V).
Christoph Delius, Matthias Gatzemeier, Deniz Sertcan, Kathleen Wünscher, Historia filozofii od starożytności do czasów współczesnych, Köln: Könemann 2000.
Nicholas Fearn, Zenon i żółw. Jak myślą filozofowie, przeł. M. Pawlikowska, Warszawa: Pax 2007.
Jeanne Hersch, Wielcy myśliciele Zachodu. Dzieje filozoficznego zdziwienia, przeł. K. Wakar, Warszawa: Prószyński i S-ka 2001.
Szczegółowa literatura dotycząca omawianych problemów filozoficznych będzie podawana na bieżąco podczas wykładów.
W cyklu 2022/2023-L:
Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, Warszawa, różne wydania Tatarkiewicz W. Historia Filozofii, t. 1-3, Warszawa, różne wydania. Reale G., Historia filozofii starożytnej, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1993 (tom I – V). Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998. Ayer A. J., Filozofia w XX wieku, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2000 Filozofia współczesna, red. Z. Kuderowicz, t. I–II, Warszawa 1990 Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 2, Kraków 2009. Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978 |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Forma aktywności studenta i średnia liczba godzin pracy studenta Godziny kontaktowe wykład:30godzin Konsultacje: 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu: 45 godzin Razem: 90 godzin |
W cyklu 2022/2023-L:
Obecność na wykładzie obowiązkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: