Metody i pojęcia filozoficzne FIL-SM>MetoPoję
1. Filozofia - specyfika obszaru badawczego i dzieje pojęcia;
2. Metafizyka i ontologia (realizm i idealizm metafizyczny);
3. Epistemologia (realizm i idealizm epistemologiczny), poznanie, doświadczenie;
4. Racjonalizm i irracjonalizm;
5. Byt, zjawisko, zdarzenie, proces, fenomen;
6. Akt, forma, materia, substancja, istota, relacja;
7. Piękno, dobro, prawda;
8. Świadomość, samoświadomość, wolna wola, człowiek, determinizm, indeterminizm;
9. Metody filozoficzne aprioryczne i aposterioryczne - wprowadzenie do zagadnienia;
10. Metody indukcyjne i dedukcyjne, sylogizmy i sofizmaty;
11. Metody krytyczne;
12. Metoda fenomenologiczna;
13. Metody pozytywistyczne;
14. Metody historyczno-filozoficzne;
15. Badania interdyscyplinarne.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
F2aK_W01 - ma szczegółową wiedzę na temat odrębności przedmiotowej i metodologicznej filozofii, a także zna jej miejsce pośród nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych, w stopniu pozwalającym na jej samodzielne twórcze rozwijanie
F2aK_W02 - zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze: 1) filozofii umysłu lub 2) etyki lub 3) filozofii religii lub 4) filozofii kultury i filozofii języka lub 5) związków filozofii z psychologią
F2aK_W05 - zna szczegółowo i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej
F2aK_W08 - posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na gruncie: 1) nauk kognitywnych lub 2) religii i teologii lub 3) etyki i zagadnień pragmatyki życia społecznego lub 4) kultury i języka lub 5) psychologii
F2aK_U05 - wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz określa relacje między tymi zależnościami
F2aK_U12 - rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
F2aK_K02 - wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii
w świetle dostępnych danych i argumentów
F2aK_K05 - rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego
Kryteria oceniania
W_1 Zaliczenie na ocenę mające na celu sprawdzenie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu, rozumienie omawianych kierunków filozoficznych (K_W01), znajomość terminów pojawiających się w ich obrębie (K_W02, K_W03) oraz umiejętność krytycznego przedstawienia argumentów związanych z tymi kierunkami (krytycznych i apologetycznych) (K_U02, K_U04, K_U05).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. K. Ajdukiewicz, "Zagadnienia i kierunki filozofii", różne wydania;
2. R. Ferber, "Podstawowe pojęcia filozoficzne", t. 1-2, Kraków 2008 (wybrane rozdziały);
3. W. Tatarkiewicz, "Dzieje sześciu pojęć", Warszawa 2012 (wybrane rozdziały)
4. E. Gilson, T. Langan, A.A. Maurer, "Historia filozofii współczesnej", różne wydania (wybrane rozdziały);
Literatura uzupełniająca:
1. D. Dennett, "Świadomość", Kraków 2018;
2. R. Sokolowski, "Wprowadzenie do fenomenologii", Kraków 2012;
3. "Przewodnik po metafizyce", pod red. S. Kołodziejczyka, Kraków 2011
Dodatkowa literatura uzupełniająca oraz literatura wymagana na kolejne ćwiczenia będzie podawana na bieżąco.
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Obciążenie studenta pracą: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: