Przedmiot uzupełniający I: Filozoficzny spór o dowody na istnienie Boga FIL-SM>Przfsd-c
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna idee i argumenty poszczególnych autorów podejmujących kwestię istnienia Boga - F2aK_W05 ; F2aK_W07
2. zna metody interpretacji tekstu filozoficznego, zna różnicę między referowaniem a komentowaniem tekstu - F2aK_W04
Umiejętności:
3. Student czyta i interpretuje teksty poszczególnych filozofów w oparciu o znane mu doświadczenie rzeczywistości - F2aK_U02
4. Potrafi wskazać słabe i mocne strony argumentów ontologicznych, kosmologicznych, teleologicznych i pragmatycznych - F2aK_U03; F2aK_U05; F2aK_U07; F2aK_U012
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie z oceną na podstawie:
1. przygotowanego oraz przedstawionego na zajęciach pisemnego komentarza z zadanego tekstu (komentarz nie może przekraczać
jednej strony A4), ), warunkiem zaliczenia jest napisanie komentarza do każdego z dyskutowanych tekstów
2. dyskusji podczas zajęć na temat zadanego tekstu
Literatura
Lektury podstawowe:
(wykaz lektur obowiązkowych, których znajomość jest warunkiem zaliczenia przedmiotu)
J. Maritain, Naturalne, przedfilozoficzne poznanie Boga, [w:] tenże, Pisma filozoficzne, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1988, s. 162-168;
J.N. Findlay, Czy można dowieść nieistnienia Boga?, [w:] Fragmenty filozofii analitycznej: filozofia religii, red. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1997, s. 287-296;
Augustyn św., O wolnej woli, [w:] tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s. 550-566 (§25-§39);
Anzelm z Canterbury, Proslogion, rozdz. XV, s. 160, [w:] tenże, Monologion. Proslogion, Kraków 1992;
Anzelm z Canterbury, Co na to odpowiada wydawca tej książeczki, [w:] j.w., s. 187-203;
Gaunilon, Co może ktoś na to odpowiedzieć w obronie głupiego, [w:] j.w., s. 177-185;
Jan Duns Szkot, Traktat o pierwszej zasadzie, Warszawa 1988, s. 27-48 (rozdz. III);
R. Descartes, Medytacja III i V, Kartezjusz, Medytacje o filozofii pierwszej, Kraków 2002, s. 42-55, s. 63-68;
I. Kant, Krytyka czystego rozumu, t. 2, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1986, s. 325-344 („O argumentach spekulatywnego rozumu stosowanych w dowodzie istnienia Najwyższej Istoty”, „O niemożliwości ontologicznego dowodu istnienia Bo-ga”);
I. Kant, Krytyka czystego rozumu (j.w.), s. 344-382 („O niemożliwości kosmologicznego dowodu istnienia Boga”, „O niemożliwości dowodu fizyko-teologicznego”, „Krytyka wszelkiej teologii wypływającej ze spekulatywnych zasad rozu-mu”);
I. Kant, Krytyka rozumu praktycznego, s. 194-212, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1972 („Istnienie Boga jak postulat czyste-go rozumu praktycznego”);
W. James, Wola wiary, s. 35-61, [w:] Prawo do wiary, tłum. A. Grobler, Kraków 1996;
B. Welte, Bóg jako zasada religii, s. 53-102, [w:] Filozofia religii, Kraków 1996;
L. Kołakowski, Jeśli Boga nie ma, Kraków 1998, s. 59-102 („Bóg rezonerów”);
R. Swinburne, Spójność teizmu, tłum. T. Szubka, Kraków 1995, s. 246-284 („Doskonale dobry…”);
A.C. Plantinga, Bóg, wolność i zło, tłum. J. Życiński, s. 27-55 („Problem zła”).
Lektury uzupełniające:
(wykaz lektur uzupełniających i innych materiałów zalecanych studentom podejmującym naukę przedmiotu)
Anzelm z Canterbury, Proslogion (całość);
Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu (kwestia 2, kwestia 13);
Jan Duns Szkot, Traktat o pierwszej zasadzie (całość);
Siemion L. Frank, Dowód ontologiczny i inne pisma o wiedzy i wierze, tłum. T. Obolevitch, Kraków 2007, s. 109-154;
A.C. Plantinga, Bóg, wolność i zło (całość);
R. Swinburne, Spójność teizmu (całość);
J. Wisdom, Bogowie, [w:] Fragmenty filozofii analitycznej: filozofia religii, red. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1997, s. 265-286;
T. Kupś, Filozofia religii Immanuela Kanta, Toruń 2008, s. 113-242 (w szczególności s. 131-148);
J. Woleński, Granice niewiary, Kraków 2004, s. 180-205 („Kilka konkluzji w sprawach teoretycznych”).
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
3 pkt ECTS = 90 h 30 h - udział w ćwiczeniach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: