Przedmiot uzupełniający I: Filozoficzny spór o dowody na istnienie Boga FIL-SM>Przfsd-w4
1. Zagadnienia wstępne. Filozofia Boga – określenie dziedziny badań.
2. Teistyczna koncepcja Boga: interpretacja egzegetyczna i ontologiczna Wj, 3, 14 „Jestem, który jestem”.
3. Św. Augustyn, dowód z prawd wiekuistych.
4. Dowód ontologiczny cz. 1 - św. Anzelm, Gaunilon, R. Descartes, I. Kant.
5. Dowód ontologiczny cz. 2 –św. Anzelm, B. Russell, N. Malcolm, A. Plantinga.
6. Św. Tomasz jako krytyk dowodu ontologicznego.
7. Św. Tomasz, pięć dróg, cz. 1.
8. Św. Tomasz, pięć dróg, cz. 2.
9. Klasyczne argumenty we współczesnej wersji - B. Welte.
10. Nowożytny dowód z celowego zamysłu i krytyka D. Hume’a.
11. Dowód z celowego zamysłu w wersji współczesnej: R. Swinburne.
12. Argument moralny: I. Kant, J.H. Newman.
13. Zakład Pascala jak przykład racjonalności pragmatycznej.
14. Racjonalne bezdowodowe przeświadczenie teistyczne: J. Hick.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie i potrafi przedstawić klasyczne i współczesne argumenty za istnieniem Boga. Student rozumie i potrafi przedstawić krytykę klasycznych i współczesnych argumentów za istnieniem Boga. Student potrafi zając własne stanowisko w dyskusji na temat prawdziwości dowodów na istnienie Boga.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Literatura
Lektury źródłowe:
- Św. Anzelm, Monologion. Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, PWN, Warszawa 1992, s. 145-147
- Św. Augustyn, O wolnej woli, tłum. A. Trombala, ks. 2, 1 Dialogi filozoficzne, tłum. zbiorowe, Kraków,1999, s. 531-566
- D. Hume, Dialogi o religii naturalnej, tłum. A. Hochfeldowa, Warszawa 1962, s. 3-136
- I. Kant, Krytyka czystego rozumu, t. II, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1957, s. 333-382
- Kartezjusz, Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. M., K. Ajdukiewicz, rdz. V, Warszawa 2010, s. 68-75
- B. Pascal, Myśli, tłum. T. Boy-Żeleński, p. 233
- R. G. Swinburne, Argument z celowości, tłum. R. Mordarski, „Analiza i Egzystencja” 18 (2012), s. 59-75
- Św. Tomasz, Summa theologiae, I, q. 2 (Traktat o Bogu, tłum. zbiorowe, Kraków 1999, s. 35-43)
Lektury uzupełniające:
- B. Davies, Wprowadzenie do filozofii religii, tłum. W. J. Popowski, Warszawa. 64-147
- Dowody ontologiczne, red. S. Wszołek, Copernicus Center Press, Kraków 2011
- L. J. Elders, Filozofia Boga. Filozoficzna teologia św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1992
- Filozofia religii. Fragmenty filozofii analitycznej, red. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1997
- A. Flew, Bóg istnieje. Dlaczego najsłynniejszy ateista zmienił swój światopogląd?, tłum. R. Pucek, Warszawa 2010
- W. Galewicz, Studia z etyki przekonań, Kraków 1998, s. 166-179
- R. Garrigou-Lagrange, Dieu. Son existence et sa nature. Solution thomiste de antinomies agnostiques, Paris 1950
- E. Gilson, Tomizm, Warszawa 1998, s. 78-120
- J. Hick, Argumenty za istnieniem Boga, tłum. K. Gurba, Kraków 1994
- S. Kowalczyk, Filozofia Boga, Lublin 2001
- Ch. Meister, Wprowadzenie do filozofii religii, tłum. D. Misztal, T. Sieczkowski, Łódź 2018
- E. L. Mascal, Ten, który jest, tłum. J. W. Zielińska, Warszawa 1958
- Reason and Religious Belief. An Introduction to the Philosophy of Religion, red. M. Peterson, W. Hasker, B. Reichenbach, D. Basinger, Oxford University Press 2003, s. 77-106
- K. Ward, Bóg. Przewodnik błądzących, Poznań 2006
- B. Welte, Filozofia religii, Kraków 1996, s. 53-101.
- J. Woleński, Granice niewiary, Kraków 2004
- R. J. Vanarragon, Key Terms in Philosophy of Religion, Oxford 2010
- J. Życiński, Teizm i filozofia analityczna, t. 1, Kraków 1985, s. 207-216.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: