O cywilizacji wewnętrznej człowieka – założenia koncepcji, metody badania, zastosowanie FIL-SM>mono04
Podczas wykładu zostanie przedstawiona myśl Ortegi y Gasseta dotycząca dychotomii człowiek masowy – człowiek elitarny i Gustawa Le Bonna dotycząca dychotomii tłum – indywiduum. W sposób bardzo szczegółowy zostanie omówiona teoria cywilizacji Feliksa Konecznego (ze szczególnym uwzględnieniem cywilizacji łacińskiej, bizantyńskiej i żydowskiej), którą w punktach dotyczących tzw. podwójnego ucywilizowania uzupełni myśl Bogusława Wolniewicza dotycząca przynależności do społecznych grup paralelnych. Po prezentacji myśli wskazanych myślicieli, przejdę do przedstawienia nowej myśli zbudowanej na gruncie zebranych danych, mianowicie do tezy o możliwości wyróżnienia „cywilizacji wewnętrznej” w człowieku, która wychodząc od obserwacji Ortegi y Gasseta i Le Bonna, a nakładając na nią matrycę nauki o cywilizacjach, dochodzi do konkluzji wyjaśniających niemożność porozumienia w sprawach fundamentalnych jednostek różnie cywilizowanych. Na koniec zostaną zaprezentowane wybrane skutki niezrozumienia faktu niemożności porozumienia osób różnie wewnętrznie ucywilizowanych, a także pewne możliwe remedia na wybrane problemy występujące we współczesnych społeczeństwach a oparte właśnie na różnicach w wewnętrznym ucywilizowaniu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1. student zna wybrane kwestie związane z myślą omawianych myślicieli, szczegółowe kwestie związane z problematyką nauką o cywilizacji Konecznego i cywilizacją wewnętrzną. Rozumie sposób prowadzenia analiz i refleksji filozoficznych w oparciu o dane antropologiczne, socjologiczne i historyczne. Zna podstawową terminologię związaną z badaniami na pograniczu antropologii, socjologii, historii i filozofii.
Kryteria oceniania
W_1 Egzamin ustny
Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony najpóźniej na 2 tygodnie przed końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają dwa pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów, a także jedno pytanie ze znajomości jednej z lektur podanych w spisie lektur do wykładu. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury podstawowe:
1. J. Ortega y Gasset, Bunt mas, Zakrzewo 2016;
2. J. Ortega y Gasset, Idee, przeświadczenia, historia, Warszawa 2019 – wybrane fragmenty
3. G. Le Bonn, Psychologia tłumu, Kęty 2016;
4. Z. Musiał, B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota, różne wydania – wybrane fragmenty;
5. F. Koneczny, O wielości cywilizacji, Warszawa 2015;
6. K. Petryszak, On the Inner Civilization of Man, Kraków 2024.
Lektury dodatkowe:
Dodatkowa literatura będzie podawana na bieżąco.
Uwagi
W cyklu 2025/2026-Z:
Na zajęciach obowiązuje zakaz: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dwie nieobecności są dopuszczalne). Obciążenie studenta pracą: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: