Sokratycy mniejsi, cz. I FIL-SM>mono05
Wykład koncentruje się na analizie filozoficznych poglądów postaci zaliczanych do grona sokratyków mniejszych, tj. uczniów Sokratesa z wyjątkiem Platona. Byli to przede wszystkim: Antystenes z Aten, Arystyp z Cyreny, Fedon z Elidy, Euklides z Megary. Ich poglądy będą analizowane i interpretowane w perspektywie sposobu myślenia postaci im współczesnych (Platon, Arystoteles) jak również w perspektywie ich poprzedników: Heraklita z Efezu, eleatów, pitagorejczyków i sofistów. Na zakończenie zostanie podjęta próba odpowiedzi na pytanie o filozoficzne znaczenie mniejszych szkół sokratycznych. Po ukończeniu kursu student będzie posiadał znajomość filozoficznych poglądów tzw. sokratyków mniejszych, jak również znajomość głównych problemów, które podjęły filozoficzne szkoły od nich biorące swój początek. W toku zajęć uzyska również właściwą filozoficzną perspektywę dla próby oceny w/w poglądów i problemów na tle sposobu myślenia ich poprzedników, w szczególności sofistów, Platona i Arystotelesa. Pozwoli ona również zobaczyć obecność i wpływ sokratycznych doktryn na rozwój greckiej u schyłku starożytności.
Wykład w pierwszej części poświęcony jest zagadnieniom opisanym w punkcie: Zakres tematów (Informacje wspólne dla wszystkich grup 11/11)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny po zakończonym kursie wykładowym. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na wykładzie i zawartego w proponowanej lekturze. Podczas egzaminu student odpowiada na 2 pytania: jedno z treści wykładu, drugie z zadanej lektury. W celu uzyskania oceny pozytywnej należy zaliczyć pozytywnie dwie tezy.
Literatura
Lektury podstawowe:
(wykaz lektur obowiązkowych, których znajomość jest warunkiem zaliczenia przedmiotu)
0. Skrypt wykładu
dodatkowo:
1. Arystoteles, Etyka nikochamejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 2008;
2. Arystoteles, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, Warszawa 2009;
3. Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, Warszawa 2004;
4. Platon, Fedon, Fajdros, Menon, Teajtet, Sofista, Parmenides, Fileb, Timaios, [w:] Dialogi, t. 1-2, tłum. W. Witwicki, Kęty 1999;
5. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Kęty 2003;
Lektury uzupełniające:
(wykaz lektur uzupełniających i innych materiałów zalecanych studentom podejmującym naukę przedmiotu)
1. Gadamer H.G., Idea dobra w dyskusji między Platonem a Arystotelesem, tłum. Z. Nerczuk, Kęty 2002;
2. Guthrie W.C.K., Sokrates, tłum. K. Łapinski, S. Żuławski, Warszawa 2000;
3. Hadot P., Czym jest filozofia starożytna?, tłum. J. Domański, Warszawa 2018;
4. Krokiewicz A., Etyka Demokryta i hedonizm Arystypa, Warszawa 1960, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000;
5. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I, III, tłum. I. E. Zieliński, Lublin 2008-2010;
6. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa 2012.
7. Zilioli U., From the Socratics to the Socratic Schools: Classical Ethics, Metaphysics and Epistemology, Routledge 2015.
Uwagi
W cyklu 2025/2026-Z:
Zajęcia online w terminie wskazanym i ustalonym przez Prowadzącego. Udział wysoce wskazany (nie przewiduje się nagrywanie zajęć) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: