Etyka w Public Relations i marketingu FIL-WM-2-24.25Z
Podczas wykładu przeanalizujemy, jak przestrzeganie standardów społecznych i zawodowych wpływa na tworzenie i realizację strategii marketingowych. Zastanowimy się, jak prowadzić działania biznesowe zgodne z powszechnie akceptowanymi zasadami i wartościami społecznymi.
W trakcie zajęć omówimy polskie i zagraniczne normy etycznego zachowania w Public Relations, łącząc je z dyskusją na temat praktycznych działań przedsiębiorstw i konsultantów PR – zarówno tych godnych naśladowania, jak i przykładów nagannego postępowania. Celem wykładu jest uchwycenie fenomenu funkcjonowania współczesnego środowiska biznesowego i PR-owego, aby zrozumieć problemy, z jakimi spotykają się przedstawiciele tych zawodów oraz ich klienci.
Zajęcia będą miały charakter tradycyjnego wykładu akademickiego z elementami konwersatorium oraz dyskusji oceniającej konkretne zachowania w środowisku marketingowym i public relations.
Szczegółowe treści kształcenia:
1. Podstawowe pojęcia i historia badań nad etyką PR i marketingu
2. Rola PR we współczesnej komunikacji
3. Źródła norm etycznych w public relations
4. Międzynarodowe standardy etyczne w public relations
5. Znaczenie interesu społecznego i służby społecznej w działaniach PR
6. Kodeksy etyczne polskich organizacji branżowych
7. Zadania i osiągnięcia Rady Etyki Public Relations
8. Najczęstsze przewinienia polskich PR-owców
9. „Czarny PR”
10. Budowanie standardów etycznych w polskim PR
11. Determinanty społecznego wizerunku PR
12. Kluczowe wartości w kodeksie etycznym PR
13. Standardy profesjonalnego public relations
14. Standardy etycznego marketingu
15. Manipulacyjne techniki marketingowe
16. Marketing a sprzedaż: etyka a efektywność
17. Etyczna i nieetyczna reklama: komercyjna vs. społeczna
18. Telewizja i Internet w służbie marketingu
19. Etyka i autentyczność w influencer marketingu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1. Student zna ogólny stan badań w zakresie teoretycznej refleksji dotyczącej etyki bizesu i etyki zawodowej w zakresie PR i marketingi
Eu_1. Potrafi zrekonstruować różne linie argumentacyjne dotyczące uzasadnienia roli etyki w działaniach PR i marketingu
Kryteria oceniania
W_1. egzamin ustny
Ocena końcowa zostanie określona na podstawie egzaminu ustnego przeprowadzonego w sesji egzaminacyjnej, w terminie uzgodnionym najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem semestru. Studenci przygotowywać się będą z materiałów dydaktycznych, podsumowujących wszystkie wykłady, przesłanych przez prowadzącego pod koniec semestru. Podczas egzaminu studenci otrzymają pytania z zakresu materiału przedstawionego podczas wykładów - ich celem będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia.
Literatura
Wykład ma charakter autorski. Literatura sporządzana jest osobno dla każdego z zagadnień, Szczegółowe teksty źródłowe, na podstawie których studenci będą mieć możliwość poszerzenia wiedzy z zakresu omawianych tematów, będą podawane na bieżąco podczas wykładów..
źródła bibliograficzne:
Black S., Public relations, Warszawa 2006
Gawroński S.: Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Wydawnictwo
Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Warszawa 2013
Jabłoński W., Kreowanie informacji, media relations, Warszawa 2006
Kadragic A, Czarnowski P, Goban-Klas T. Public relations czyli promocji reputacji: praktyka działania, Warszawa 1997
Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze. Warszawa 2005
Olędzki J. (red.), Media, reklama i public relations w Polsce. Praca zbiorowa, Warszawa 2005J.
Olędzki J., Czarne sztuczki – propaganda, PR (w:) Public relations – wyzwania współczesności. Rzeszów 2004
Olędzki J. (red.), Standardy profesjonalnego public relations. Warszawa 2020
Parsons P.J., Ethics in Public Relations. A Guide to Best Practice. London 2008
Seitel F.P., Public relations w praktyce. Warszawa 2003
Smith C.N.,Lenssen G., Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka. Warszawa 2009
Szymańska A. Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Wrocław 2004
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Warszawa 2009
Zasoby internetowe:
www.odpowiedzialnybiznes.pl
www.communicationmonitor.eu
https://iccopr.com
www.ipra.org
www.marketingprzykawie.pl
www.polskipr.pl
www.repr.pl
www.proto.pl
www.prsa.org
www.zfpr.pl
www.nowymarketing.pl
www.newsline.pl
www.agilitypr.com/pr-news/
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład - 30 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: