Konwersatorium z antropologii filozoficznej FIl-SL>KonAntrop
1. Źródła antropologii filozoficznej.
2. Dualistyczna koncepcja natury ludzkiej.
3. Substancjalizacja ludzkiego bytu. Jedność psychofizyczna.
4. Człowiek w obliczu przeciwności losu.
5. Religijne uwarunkowania samorozumienia człowieka.
6. Człowiek w perspektywie nieskończoności.
7. Człowiek na drodze do najwyższego dobra.
8. Koncepcja człowieka w świetle źródeł współczesnego ateizmu.
9. Ontologia ludzkiej egzystencji. Stała natura ludzka a jej historyczny charakter.
10. Myślenie dialogiczne o człowieku.
11. Etyka jako metafizyka człowieka.
12. Człowiek w nauce współczesnej.
13. Natura ludzka i kondycja człowieka.
14. Człowiek jako osoba.
15. Agatologia człowieka.
16. Kryzys myślenia o człowieku.
17. Cielesny wymiar człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W_1- student dysponuje uporządkowanymi podstawowymi wiadomościami z dziedziny antropologii filozoficznej (F1aK_W12);
W_2- student zna podstawową terminologię z zakresu antropologii filozoficznej (F1aK_W02);
W_3- student zna idee i argumenty filozoficzne wybranych klasycznych autorów na podstawie lektury ich pism (F1aK_W03).
Umiejętności
U_1- student czyta i interpretuje tekst filozoficzny (F1aK_U03);
U_2- student analizuje argumenty antropologii filozoficznej, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz zależności między nimi (F1aK_U06);
U_3- student dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę (F1aK_U09).
Kompetencje
K_1- student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego (F1aK_K01);
K_2- student wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (F1aK_K02).
Kryteria oceniania
- aktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć, punktowany przez prowadzącego (W_1, W_2, W_3, U_1, U_2, U_3, K_1, K_2);
- dwa kolokwia sprawdzające znajomość zagadnień poruszanych w trakcie zajęć (W_1, W_2, W_3, U_1, U_2, U_3,);
- przygotowanie i przedstawienie prezentacji (W_1, W_2, W_3, U_1, U_2, U_3, K_1, K_2);
- obecność na zajęciach (możliwe dwie usprawiedliwione nieobecności).
Obciążenie studenta pracą:
- zajęcia: 30 godzin;
- samodzielna lektura tekstów, przygotowanie do zajęć: 40 godzin;
- przygotowanie prezentacji: 10 godzin;
- przygotowanie się do kolokwiów: 40 godzin.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1) Arystoteles, "O duszy", przeł. P. Siwek, Warszawa 1988, s. 45-49, 73-76, 134-135.
2) Augustyn św., "O Trójcy Świętej", przeł. M. Stokowska, oprac. J. M. Szymusiak, Poznań 1963, księga X: "Pamięć, rozum, wola", r. 2, nr 14, s. 305; nr 18, s. 307-308; "O wolnej woli", tłum. A. Trombala, w: Dialogi filozoficzne, oprac. W. Seńko, Kraków 1999, s. 507-513.
3) Descartes R., "Medytacje o pierwszej filozofii", tłum. M. i K. Ajdukiewicz, t. 1, Warszawa 1958, medytacja szósta, s. 104-120.
4) Kant I., "Krytyka czystego rozumu", tłum. R. Ingarden, Warszawa 1957, t. 2, s. 373-375, 377-378; "Krytyka praktycznego rozumu", tłum. J. Gałecki, Warszawa 1984, s. 201-205.
5) Engels F., "Dzieła", t. 2, tłum. K. Jażdżewski, T. Zabłudowski, Warszawa 1949, s. 384 (Marks. K., Tezy o Feuerbachu).
6) Platon, "Fedon", tłum. R. Legutko, Kraków 1995, 69E–77A, 79A-80B, 85E-86E, 91C-95A.
7) Husserl E., "Medytacje kartezjańskie. Wprowadzenie do fenomenologii", przeł., wstępem i przypisami opatrzył A. Wajs, Warszawa 2009, medytacja V; "Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia", przeł. i wstępem opatrzył J. Sidorek, Warszawa 1993, s. 38-51.
8) Scheler M., "Stanowisko człowieka w kosmosie", w: "Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy", tłum. S. Czerniak i A. Węgrzecki Warszawa 1987, s. 142-149.
9) Tischner J., "Filozofia dramatu. Wprowadzenie", Paris 1990, s. 9–23; "Spór o istnienie człowieka", Kraków 1998, s. 291-301.
10) Tomasz z Akwinu św., "Traktat o człowieku", przeł. i oprac. S. Świeżawski, Kęty 2000, kwestia 75 i 83, s. 22-33, 436-442.
11) Maritain J., "Pisma filozoficzne", tłum. J. Fenrych, Kraków 1988, s. 337-347.
12) Wojtyła K., "Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne", Lublin 1994, s. 158-159, 164-165, 223-224.
13) Heidegger M., List o „humanizmie”, tłum. J. Tischner, w: "Budować, mieszkać, myśleć", wybrał, oprac. i wstępem opatrzył K. Michalski, Warszawa 1977, s. 76, 82-90.
14) Plessner H., "Homo absconditus", tłum. Z. Krasnodębski, w: H. Plessner, "Pytanie o conditio humana", wybrał, oprac. i wstępem opatrzył Z. Krasnodębski, Warszawa 1988, s. 111-114, 118-121.
15) Merleau-Ponty M., "Fenomenologia percepcji", Warszawa 2001, s. 175-194.
16) Ingarden R., "Książeczka o człowieku", Kraków 1987, s. 116-122.
Lektury uzupełniające:
-Biesaga T., Pojęcie osoby a jakość życia we współczesnej bioetyce, w: Ocalić cywilizację – ocalić ludzkie życie, red. Z. Morawiec, Kraków 2002, ss. 53-64;
-Czerniak S., Lorenz, Plessner, Habermas. Dylematy antropologiczne filozofii współczesnej, Wydawnictwo Rolewski 2002;
-Darowski R., Filozofia człowieka, Kraków 2002;
-Delsol Ch., Czym jest człowiek. Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011;
-Dyk W., Biomedyczne aspekty badań naukowych z udziałem zwierząt, Szczecin 2006;
-Franck D., Dwa ciała. Wokół fenomenologii Husserla, Warszawa 2017.
-Gehlen A., W kręgu antropologii i psychologii społecznej. Studia, tłum. K. Krzemieniowa; wstępem poprzedził Z. Kuderowicz, Warszawa 2001;
-Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. W. Szymona OP, Kraków 2006;
-Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994;
-Heidegger M., Kant a problem metafizyki, tłum. B. Baran, Warszawa 1989;
-Höffe O., Immanuel Kant, tłum. A. M. Kaniowski, Warszawa 1994;
-Jagiełło J./Zuziak W., Między potępieniem a zbawieniem. Myślenie religijne ks. Józefa Tischnera, Kraków 2004;
-Jagiełło J., Józef Tischner, Wydawnictwo Naukowe Ignatianum, Kraków 2020;
-Brague R., Królestwo człowieka, przeł. W. Dłuski, Warszawa 2020.
-Jagiełło J, Niedokończony spór o antropologię filozoficzną: Heidegger-Plessner, Warszawa 2011;
-Jagiełło J., Spory o naturę człowieka, Kielce 2015;
-Johnson M., Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź 2015.
-Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1995;
-Louth A., Początki myśli chrześcijańskiej, tłum. H. Bednarek, Kraków 1997;
-Mazur P. S. (red. nauk.), Spór o osobę w świetle klasycznej koncepcji człowieka. Studia i rozprawy, Kraków 2012;
-Paczkowska-Łagowska E., O historyczności człowieka, Gdańsk 2012;
-Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003;
-Singer P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. z ang. Alichniewicz A, Szczęsna A, Warszawa 2004;
-Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum. J. Medrecki SDS, Warszawa 2001;
-Tischner J., Filozofia człowieka dla duszpasterzy i artystów, Kraków 1991;
-Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, wyb. i opr. W. Bonowicz, Kraków 2005;
-Wulf Ch., Antropologia. Historia-kultura-filozofia, przekł. P. Domański, Redakcja naukowa przekładu i posłowie S. Czerniak, Warszawa 2016;
-Ziemiński I., Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin 1999;
-Zuziak W., Wokół tożsamości człowieka, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: