Historia powszechna i Polski XIX w. HIS>hipopolXIX-4-c
1. Rewolucja francuska. Geneza i przebieg w latach 1789-1793.
2. Rewolucja francuska w latach 1793-1799.
3. Europa i Polska w dobie napoleońskiej. Księstwo Warszawskie.
4. Kongres Wiedeński.
5. Europa po Kongresie Wiedeńskim. Państwa Świętego Przymierza.
6. Wielkie Księstwo Poznańskie i Wolne Miasto Kraków.
7. Królestwo Polskie. Ustrój, administracja, sytuacja polityczna i gospodarcza.
8. Powstanie listopadowe 1830 r. i wojna z Rosją.
9. Wielka Emigracja i emigracja zarobkowa.
10. Wiosna Ludów i jej skutki.
11. Powstanie Styczniowe.
12. Stany Zjednoczone w XIX w. Wojna secesyjna.
13. Ameryka Południowa i narodziny świata postkolonialnego w XIX w.
14. Wielka Brytania w XIX w.
15. Kolonializm. Geneza, rozwój i znaczenie.
16. Wojna krymska i Bliski Wschód w XIX w.
17. Zjednoczenie Włoch.
18. Francja w latach 1815-1914.
19. Prusy w latach 1848-1871.
20. Zjednoczenie Niemiec i Kulturkampf.
21. Rosja w II poł. XIX w.
22. Austro-Węgry w latach 1867-1914.
23. Autonomia galicyjska.
24. Ruch robotniczy na ziemiach polskich i w Europie.
25. Odkrycia geograficzne w XIX wieku.
26. Osiągnięcia naukowe, rozwój kultury i przeobrażenia cywilizacyjne w XIX w.
27. Pierwsza wojna światowa. Przyczyny i front zachodni.
28. Pierwsza wojna światowa. Front wschodni i południowy.
29. Sprawa polska podczas I wojny światowej.
30. Pokój Wersalski.
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych, z uwzględnieniem różnego podłoża narodowego, religijnego i kulturowego oraz ma podstawową wiedzę na temat głównych kierunków rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięć, także w aspekcie historii Małopolski. (K_W06, K_W08). Potrafi wyszukiwać, analizować i dobierać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U01, K_U03). Student ma też świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumiejąc przy tym potrzebę ciągłego samokształcenia. (K_K01).
Kryteria oceniania
Lektura i analiza tekstów źródłowych.
Prezentacja i omówienie przygotowanych referatów.
Prezentacje multimedialne.
Rozmowa nauczająca i dyskusja.
Literatura
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2001.
Kizwalter T., Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2003.
Pajewski J., Historia powszechna 1871-1918, Warszawa 2002.
Żywczyński M., Historia powszechna 1789-1870, Warszawa 2008.
Baszkiewicz J., Francuzi 1789-1794. Studium świadomości rewolucyjnej, Warszawa 1989.
Boorstin D., Amerykanie. Fenomen demokracji, Warszawa 1995.
Cisek A., Kłamstwo Bastylii. Szkice o wydarzeniach i ludziach Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Gdańsk 2006.
Cronin V., Napoleon, Warszawa 1999.
Dylągowa H., Duchowieństwo katolickie wobec sprawy narodowej 1764-1864, Lublin 1992.
Dzieje Ameryki łacińskiej, red. T. Nepkowski. Warszawa 1977.
Europa i świat w epoce restauracji, ro¬mantyzmu i rewolucji 1815-1849, red. W. Zajewski, Warszawa 1991.
Handelsman M., Rozwój narodowości nowoczesnej, Warszawa 1973.
Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, red. A. Bartnicki, Critchlow D. T., Warszawa 1995.
Johnson P., Narodziny nowoczesności, Gdańsk 1995.
Kalembka S., Wiosna Ludów w Europie, Warszawa 1991.
Kieniewicz S., Powstanie Styczniowe, Warszawa 2009.
Kieniewicz S., Trzy powstania narodowe, Warszawa 1992.
King D., Wiedeń 1914, Poznań 2009.
Manfred A., Napoleon Bonaparte, Warszawa 1982.
Nowak J. R., Kościół a rewolucja francuska, Szczecinek 1999.
Oppman A., Na San Domingo. Obrazy i wspomnienia, Warszawa 1917 (i nast.).
Pajewski J., Pierwsza wojna światowa 1914-1918, Warszawa 2004.
Tal¬leyrand Ch., Pamiętniki (1754-1815), Londyn 1994.
Tło polityczne dziejów Kościoła katolickiego w Europie środkowej 1815-1914, red. P. Natanek, A. Pankowicz, J. Urban, Kraków 2001.
Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bednaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: