Historia ZSRS (do 1941) HIS-EUW>histZSRS-5
Tematy zajęć:
T_1. Rosja – miejsce na Ziemi (warunki geograficzne, ziemia i bogactwa natury).
T_2. Władza, państwo i społeczeństwo (w historycznym rozwoju).
T_3. Lenin – droga życiowa do wybuchu rewolucji.
T_4. Stalin – biografia rewolucjonisty (do 1917 r.).
T_5. Koniec Cesarstwa Rosyjskiego. Rewolucja lutowa.
T_6. Rewolucja bolszewicka.
T_7. „Czerwony terror” i wojna domowa.
T_8. Zwycięstwo komunistów i powstanie państwa sowieckiego. NEP.
T_9. Śmierć Lenia i dojście Stalina do władzy.
T_10. Rozprawa z opozycją.
T_11. Nowa polityka społeczna. Kultura sowiecka w czasach stalinowskich.
T_12. Kolektywizacja i industrializacja.
T_13. Wielka czystka.
T_14. Polityka sowiecka w przededniu wojny.
T_15. „Wielka wojna Ojczyźniana".
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STudent:
E_1. zna najważniejszą faktografię historyczną związaną z historią rosyjskiego komunizmu i dziejami państwa sowieckiego, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów Polaków na Wschodzie (S_W03);
E_2. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji sowieckich dokumentów programowych, tekstów pisanych w „nowomowie” oraz różnych wytworów kultury komunistycznej, szczególnie ważnych dla studiowanej specjalności (S_W05);
E_3. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje związane z dziejami Związku Sowieckiego. (S_U01);
E_4. potrafi, posługując się narzędziami krytyki źródła, rozpoznać działania propagandowe fałszujące rzeczywistość (S_U02).
E_5. Jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów, w których konieczne jest zrozumienie wpływu komunizmu na mieszkańców Rosji, Ukrainy i Białorusi (S_K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Aby osiągnąć zamierzony efekt kształcenia planowane jest użycie następujących metod dydaktycznych:
M_1. podająca (wykład informacyjny, pogadanka);
M_2. problemowa (wykład problemowy);
M_3. aktywizująca (dyskusja dydaktyczna);
M_4. eksponująca (film oraz pokaz fotografii i dokumentów).
Kryteria oceniania:
W_1. Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami podawanymi na wykładzie oraz znajdującymi się w jednym, wybranym przez siebie podręczniku (lektura podstawowa). Sprawdzenie wiedzy uzyskanej na wykładach oraz na podstawie samodzielnej pracy z podręcznikiem nastąpi przy pomocy egzaminu ustnego po zakończeniu całego kursu w semestrze letnim.
W_2. Ponadto w trakcie semestru zimowego student zobowiązany jest do przeczytania 4 tekstów i napisania 2 prac (o o objętości od 6,5 tys. do 8 tys. znaków ze spacjami). Prace te, oddane w terminie, będą podstawą do uzyskania zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręczniki:
Marples D. R., Historia ZSRR. Od rewolucji do rozpadu, Wrocław 2011.
Smaga J., Rosja w XX stuleciu, Kraków 2002.
Literatura pomocnicza:
Applebaum A., Gułag, Warszawa 2005.
Bethel N., Zdradzeni. Ostatni sekret II wojy światowej, Warszawa 2001.
Conquest R., Wielki terror, Warszawa 1997.
Figes O., Syaptz. Życie w stalinowskiej Rosji, Warsyawa 2007.
Heller M., Niekricz A., Utopia władzy, t. 1-3, Warszawa 1997.
Lewickyj B., Terror i rewolucja, Paryż 1975.
Merridale C., Wojna Iwana. Armia czerwona 1939-1945, Warszawa 2007.
Mleczin L., Ojcowie terroru, t. 1-3, Warszawa 2003-2004.
Service R., Lenin. Biografia, Warszawa 2003.
Pipes R., Rewolucja rosyjska, Warszawa 1994.
Pipes R., Rosja bolszewików, Warszawa 2005.
Pipes R., Rosja carów, Warszawa 2007.
Radziński E,., Stalin, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: