Historia ZSRR (po 1941) HIS-EUW>histZSRS-6
Zasadniczy blok zajęć będzie dotyczył dziejów partii komunistycznej oraz państwa sowieckiego z uwzględnieniem wszystkich aspektów: politycznego (w tym również represje), społecznego (w tym życie codzienne i ruch dysydencki), gospodarczego (w tym kondycji rolnictwa i przemysłu po II wojnie światowej), życia kulturalnego (w tym socrealizmu i odwilży kulturowej po 1956 r.) i religijnego (w tym ateizacji społeczeństwa sowieckiego.
Tematy zajęć:
T_1. Schyłek rządów Stalina.
T_2. Walka o władzę po śmierci Stalina.
T_3. Destalinizacja: XX zjazd partii.
T_4. Destalinizacja: odwilż w kulturze.
T_5. Chruszczowowski program odnowy państwa
T_6. Polityka zagraniczna Chruszczowa.
T_7. Wyścig zbrojeń.
T_8. Równia pochyła (1961-1964). ostatnie lata rządów Chruszczowa.
T_9. Epoka breżniewowska: polityka wewnętrzna.
T_10. Epoka breżniewowska: polityka odprężenia.
T_11. Ostatnie lata władzy Breżniewa. Inwazja na Afganistan.
T_12. Rządy ostatnich „genseków”
T_13. „Pierestrojka”.
T_14. Demontaż systemu sowieckiego.
T_15. Długi cień Związku Sowieckiego. Nowa Rosja kontynuatorką państwa komunistycznego.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Zna najważniejszą faktografię historyczną związaną z historią rosyjskiego komunizmu i dziejami państwa sowieckiego, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów Polaków na Wschodzie (S_W03).
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji sowieckich dokumentów programowych, tekstów pisanych w „nowomowie” oraz różnych wytworów kultury komunistycznej, szczególnie ważnych dla studiowanej specjalności (S_W05).
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje związane z dziejami Związku Sowieckiego. (S_U01).
Potrafi, posługując się narzędziami krytyki źródła, rozpoznać działania propagandowe fałszujące rzeczywistość (S_U02).
Jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów, w których konieczne jest zrozumienie wpływu komunizmu na mieszkańców Rosji, Ukrainy i Białorusi (S_K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Aby osiągnąć zamierzony efekt kształcenia planowane jest użycie następujących metod dydaktycznych:
1. podająca (wykład informacyjny, pogadanka);
2. problemowa (wykład problemowy);
3. aktywizująca (dyskusja dydaktyczna);
4. eksponująca (film oraz pokaz fotografii i dokumentów).
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami podawanymi na wykładzie oraz znajdującymi się w jednym, wybranym przez siebie podręczniku (lektura podstawowa).
Sprawdzenie wiedzy nastąpi przy pomocy egzaminu ustnego, którego jednym z elementów będzie znajomość zagadnień z geografii historycznej związanej z historią Związku Sowieckiego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Marples D. R., Historia ZSRR. Od rewolucji do rozpadu, Wrocław 2011.
Smaga J., Rosja w XX stuleciu, Kraków 2002.
Literatura uzupełniająca:
Andrew Ch., Mitrochin W., Archiwum Mitrochina. KGB w Europie i na świecie, Warszawa 2001.
Applebaum A., Gułag, Warszawa 2005.
Baberowski J., Stalin. Terror absolutny, Warszawa 2014.
Bethel N., Zdradzeni. Ostatni sekret II wojny światowej, Warszawa 2001.
Figes O., Syaptz. Życie w stalinowskiej Rosji, Warszawa 2007.
Fursenko A., Naftali T., Tajna wojna Chruszczowa. Warszawa 2007.
Heller M., Niekricz A., Utopia władzy, t. 1-3, Warszawa 1997.
Lewickyj B., Terror i rewolucja, Paryż 1975.
Mleczin L., Ojcowie terroru, t. 3, Warszawa 2004.
Radziński E,., Stalin, Warszawa 1996.
F. Thom, Beria. Oprawca bez skazy, Warszawa 2016.
W. Taubman, Chruszczow. Człowiek i epoka, Warszawa 2012.
V. Zubok, Nieudane imperium. Związek Radziecki, zimna wojna, Stalin, Gorbaczow, polityka zagraniczna, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: