Chrześcijańska nauka społeczna HIS-HCH>chrzenau
Główne zagadnienia podejmowane w trakcie wykładu:
-historia kształtowania się katolickiej doktryny społecznej;
-katolicka nauka społeczna jako dyscyplina naukowa;
-formowanie zagadnień prawa własności, pracy i władzy w świetle nauczania Kościoła;
-katolicka nauka społeczna jako odpowiedź Stolicy Apostolskiej na problemy wynikające z politycznych i gospodarczych problemów zmieniającego się świata;
-analiza tekstów społecznych encyklik w świetle kontekstu kulturowego i polityczno-gospodarczego.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Kształtowanie się Katolickiej Nauki Społecznej jako dyscypliny naukowej
2. Idee społeczne Starego Testamentu (koncepcje godności człowieka, stosunek do pracy, prawa własności, rodziny, niewolnictwa, władzy państwowej)
3. Idee społeczne w Ewangeliach (koncepcje godności człowieka, stosunek do pracy, prawa własności, rodziny, niewolnictwa, władzy państwowej)
4. Idee społeczne w nauczaniu Apostołów
5. Nauka społeczna w pismach Ojców Apostolskich i Ojców Kościoła
6. Nauka społeczna św. Tomasz z Akwinu (człowiek a społeczeństwo, stosunek do państwa i władzy, zagadnienia własności, pracy, lichwy)
7. Społeczna doktryna scholastyków w XVI i XVII w. (szkoła w Salamance, szkoła jezuicka, „chrześcijańskie” utopie)
8. Pisarze katoliccy wobec liberalizmu w pierwszej połowie XIX w. (rozwój liberalizmu, nurty konserwatywnej myśli społecznej, nurty liberalne myśli społecznej, stosunek Stolicy Apostolskiej do liberalizmu)
9. Liberalne szkoły społeczne w drugiej poł. XIX w. (Szkoła Pokoju Społecznego, Szkoła Nauk Społecznych, Patronalizm chrześcijański, Szkoła z Angers)
10. Początki katolicyzmu społecznego (niemieccy myśliciele: Wilhelm von Ketteler, Heinrich Pesch, Adolf Kolping, katolicyzm społeczny w Austrii, Francji, Włoszech, krajach anglosaskich, Szkoła z Liége, Unia Fryburska)
11. Papież Leon XIII
12. Encyklika Rerum Novarum
W cyklu 2023/2024-L:
Główne zagadnienia podejmowane w trakcie wykładu: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę na temat kształtowania się i rozwoju w ciągu wieków katolickiego nauczania w kwestiach społecznych.
Student przyswoił sobie kluczową faktografię dotyczących zagadnień nauczania społecznego kościoła rzymsko-katolickiego. Zna dokumenty Stolicy Apostolskiej dotyczące kwestii społecznych. Potrafi analizować teksty społecznych encyklik papieskich.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną będzie miało formę odpowiedzi ustnej. Podstawą do zaliczenia jest materiał z wykładu oraz podana literatura.
Literatura
J. Majka, Katolicka nauka społeczna: studium historyczno-doktrynalne, Rzym 1986
Cz. Streszewski, Katolicka nauka społeczna, Lublin 2003
Katolicka nauka społeczna: podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Katowice 2007
Kompendium nauki społecznej Kościoła, red. nauk. J. Kupny, Kielce 2005
Encykliki Stolicy Apostolskiej:
Rerum novarum (1891)
Quadragesimo anno (1931)
Non abbiamo bisogno (1931)
Mit brennender Sorge (1937)
Divini Redemptoris (1937)
Mater et Magistra (1961)
Pacem in terris (1963)
Redemptor hominis (1979)
Dives in misericordia (1980)
Laborem exercens (1981)
Sollicitudo rei socialis (1987).
Centesimus annus (1991)
W cyklu 2023/2024-L:
J. Majka, Katolicka nauka społeczna: studium historyczno-doktrynalne, Rzym 1986 Encykliki Stolicy Apostolskiej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: