Chrześcijańska nauka społeczna HIS-HCH>nauspol
Główne zagadnienia podejmowane w trakcie wykładu:
-katolicka nauka społeczna jako dyscyplina naukowa;
-historia kształtowania się katolickiej doktryny społecznej;
-formowanie zagadnień godności człowieka, prawa własności, pracy i władzy w świetle nauczania Kościoła;
-katolicka nauka społeczna jako odpowiedź Stolicy Apostolskiej na problemy wynikające z politycznych i gospodarczych problemów zmieniającego się świata;
-analiza tekstów społecznych encyklik w świetle kontekstu kulturowego i polityczno-gospodarczego.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Kształtowanie się Katolickiej Nauki Społecznej jako dyscypliny naukowej.
2. Idee społeczne Starego Testamentu (koncepcje godności człowieka, stosunku do pracy, prawa własności, rodziny, niewolnictwa, władzy państwowej).
3. Idee społeczne w Ewangeliach i nauczaniu Apostołów
4. Nauka społeczna w pismach Ojców Apostolskich i Ojców Kościoła
5. Nauka społeczna św. Tomasz z Akwinu (człowiek a społeczeństwo, stosunek do państwa i władzy, zagadnienia własności, pracy, lichwy)
6. Społeczna doktryna scholastyków w XVI i XVII w. (szkoła w Salamance, szkoła jezuicka, „chrześcijańskie” utopie)
7. Pisarze katoliccy wobec liberalizmu w pierwszej połowie XIX w. (rozwój liberalizmu, nurty konserwatywnej myśli społecznej, nurty liberalne myśli społecznej, stosunek Stolicy Apostolskiej do liberalizmu)
8. Liberalne szkoły społeczne w drugiej poł. XIX w. (Szkoła Pokoju Społecznego, Szkoła Nauk Społecznych, Patronalizm chrześcijański, Szkoła z Angers)
11. Początki katolicyzmu społecznego (niemieccy myśliciele: Wilhelm von Ketteler, Heinrich Pesch, Adolf Kolping, katolicyzm społeczny w Austrii, Francji, Włoszech, krajach anglosaskich, Szkoła z Liége, Unia Fryburska)
11. Papieskie encykliki społeczne - analiza
W cyklu 2025/2026-Z:
Główne zagadnienia podejmowane w trakcie wykładu: Szczegółowe zagadnienia: Metody: Kryteria oceny: Zaliczenie z oceną – numeryczne w skali ocen od 2 do 5 Ocena niedostateczna (2): Brak podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji wytyczonych przez cele przedmiotu, wymagania i efekty kształcenia Ocena dostateczna (3): Minimalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia Ocena dobra (4): Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia Ocena bardzo dobra (5): Gruntowna i pogłębiona wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W01 Zna terminologię i pojęcia używane w badaniach nad katolicką nauką społeczną.
W04 Zna dzieje kształtowania się katolickiej myśli społecznej.
W05 Zna i rozumie metody analizy papieskich encyklik społecznych w ich kontekście historycznym i kulturowym.
U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i terminologią właściwymi dla KNS
K01 Jest przygotowany do stosowania dorobku KNS w życiu społecznym i zawodowym
Kryteria oceniania
Metody:
słowne: wykład, wykład z elementami dyskusji
oglądowe: prezentacje multimedialne
Kryteria oceny:
Obecność na zajęciach (max. liczba nieobecności: 2).
Sposób zaliczenia przedmiotu: zaliczenie z oceną w formie wypowiedzi ustnej.
Zaliczenie z oceną – numeryczne w skali ocen od 2 do 5
Ocena niedostateczna (2):
Brak podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji wytyczonych przez cele przedmiotu, wymagania i efekty kształcenia
Ocena dostateczna (3):
Minimalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia
Ocena dobra (4):
Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia
Ocena bardzo dobra (5):
Gruntowna i pogłębiona wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Majka, Katolicka nauka społeczna: studium historyczno-doktrynalne, Rzym 1986
Encykliki Stolicy Apostolskiej:
Rerum novarum (1891)
Quadragesimo anno (1931)
Non abbiamo bisogno (1931)
Mit brennender Sorge (1937)
Divini Redemptoris (1937)
Mater et Magistra (1961)
Pacem in terris (1963)
Redemptor hominis (1979)
Dives in misericordia (1980)
Laborem exercens (1981)
Sollicitudo rei socialis (1987)
Centesimus annus (1991)
Literatura:
Cz. Streszewski, Katolicka nauka społeczna, Lublin 2003
Katolicka nauka społeczna: podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Katowice 2007
Kompendium nauki społecznej Kościoła, red. nauk. J. Kupny, Kielce 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: