Neografia HIS-HCH>neogr
W pierwszej części zajęć (teoretycznej) nastąpi zapoznanie studentów z genezą i rozwojem cyrylicy oraz historiografia paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej. Część druga zajęć (praktyczna) zostanie poświęcona nauce odczytywania i tłumaczenia w stopniu podstawowym tekstów cyrylickich, powstających w okresie od XIV do XX w. na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej oraz wybranych księstw ruskich (w tym Państwa Moskiewskiego – późniejszej Rosji).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza:
H1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (P6S_WG).
He1aK_W01 zna podstawową terminologię związaną z paleografią ruską i neografią rosyjską z którymi powiązana jest specjalność Europa Wschodnia (P6S_WG).
H1aK_W05 zna najważniejszą faktografię z zakresu paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej w poszczególnych epokach (P6S_WG).
He1aK_W05 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, szczególnie ważnych dla specjalności Europa Wschodnia (P6S_UW).
H1aK_W06 posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury z zakresu paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej w sposób determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i społecznym (P6S_WG, P6S_WG/K).
H1aK_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpunkcji różnych wytworów (źródła historyczne) paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych (P6S_WG).
H1aK_W10 zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywołania, zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej, zna zasady korzystania z produktów informatycznych (P6S_WK).
Umiejętności:
H1aK_1U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł w zakresie paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej (P6S_UW).
He1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególne dla specjalności Europa Wschodnia (P6S_UW).
H1aK_1U02 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym w zakresie paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej (P6S_UW, P6S_UK).
He1aK_U01 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych specyficznych dla specjalności Europa Wschodnia w zakresie paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej (P6S_UW).
H1aK_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego w zakresie paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej (P6S_UO, P6S_UU).
H1aK_U08 posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych w zakresie paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej (P6S_UK).
Kompetencje społeczne:
H1aK_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (P6S_KK).
He1aK_K01 jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z przedmiotem specjalności Europa Wschodnia z uwzględnieniem podstawowych informacji z zakresu paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej (P6S_KO, P6S_KR).
H1aK_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (P6S_KR).
H1aK_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Małopolski; ma świadomość znaczenia i roli paleografii ruskiej i neografii rosyjskiej w procesie historycznym i jego miejsca w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej; rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy (P6S_KO).
Kryteria oceniania
1. Samodzielne poznawanie i przyswajanie sobie alfabetu cyrylicznego przez studentów (pod opieką i ze wskazówkami prowadzącego zajęcia).
2. Praca z wybranymi tekstami źródłowymi podczas zajęć – odczytywanie treści dokumentu, odczytywanie i ustalanie datacji dokumentu.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Horodyski B., Podręcznik paleografii ruskiej, Kraków 1951.
2. Gajda M., ABC neografii ruskiej, Piotrków Trybunalski 2013.
3. Ogijenko I., Wzory pism cyrylickich X-XVII w. Seminarium paleografii cyrylickiej Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego, cz. 1-2, Warszawa 1927-1931.
4. Pietkiewicz K., Cyrylica, Poznań 1996.
5. Pietkiewicz K., Paleografia ruska, Warszawa 2015.
6. Rott-Żebrowski, Historia pisma ruskiego, Lublin 1997.
7. Айплатов Г.Н., Иванов А.Г., Русская палеография, Москва 2003.
8. Беляев И.С., Практический курс изучения древней русской скорописи для чтения рукописей XV-XVIII столетий, Москва 1911.
9. Каманин И.М., Палеографический изборник: материалы по истории южно-русского письма в XV-XVIII вв., Киев 1899.
10. Карский Е.Ф., Славянская кирилловская палеография, Ленинград 1928.
11. Рейсер С.А., Русская палеография нового времени (Неография), Москва 1982.
12. Сакулин П.Н., Реформа русского правописания, Петроград 1917.
13. Тихомиров М.Н., Муравьев А.В., Русская палеография. Учебное пособие для историков специализированных университетов, Москва 1982.
14. Черепнин Л.В., Русская палеография. Учебное пособие для вузов, Москва 1956.
15. Щепкин В.Н., Русская палеография. Москва 1967.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: