I pomoc medyczna HIS-SL>1pomed
Program zajęć, spełniający ogólnoświatowe standardy Europejskiej Rady Resuscytacji i ILCOR (Międzynarodowego Komitetu Doradczego ds. Resuscytacji), obejmuje m.in.:
• ocenę miejsca zdarzenia, używanie środków ochrony osobistej i wstępną ocenę poszkodowanego
• techniki resuscytacji krążeniowo-oddechowej i używanie AED
• algorytm postępowania z osobą nieprzytomną – oddychającą
• postępowanie w wypadku zadławienia, urazu kręgosłupa, poważnego krwotoku i wstrząsu
• dodatkową pomoc przedmedyczną: bandażowanie ran, postępowanie ze złamaniami i zwichnięciami oraz dodatkową ocenę obrażeń i stanu zdrowia poszkodowanego
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
[WIEDZA]
(Ew_1) wymienia etapy postępowania z osobą poszkodowaną/chorą w zależności od jej stanu
(Ew_2) wskazuje środki ochrony osobistej ratownika
(Ew_3) identyfikuje objawy zawału serca, udaru, zatrucia, złamania, udaru cieplnego, omdlenia, zwichnięcia, a także stopień odmrożenia i poparzenia
(Ew_4) wymienia działania, jakie zalecane są w celu przeciwdziałania wstrząsowi pourazowemu
(Ew_5) zna zasady przeprowadzania dodatkowej oceny obrażeń i stanu zdrowia poszkodowanego (formularz SAMPLE)
[UMIEJĘTNOŚCI]
(Eu_1) stosuje odpowiednie algorytmy postępowania w przypadku osoby przytomnej /nieprzytomnej, oddychającej i nieoddychającej
(Eu_2) ocenia sytuację w jakiej znajduje się poszkodowany pod kątem bezpieczeństwa danej osoby oraz ratownika
(Eu_3) poprawnie opatruje krwawiącą ranę stosując opatrunek uciskowy lub osłaniający
(Eu_4) właściwie unieruchamia kończynę złamaną lub zwichniętą
(Eu_5) poprawnie wykonuje czynności zalecane przy zadławieniu (w tym rękoczyn Heimlicha)
(Eu_6) potrafi właściwie przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową
(Eu_7) właściwie używa AED
(Eu_8) podejmuje kroki zalecane w przypadku poparzeń lub odmrożeń
[KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE]
(Ek_1) jest świadom odpowiedzialności prawnej jaka wiąże się z nieudzieleniem pierwszej pomocy
(Ek_2) rozumie wagę i znaczenie podejmowania działań w zakresu pierwszej pomocy dla ratowania ludzkiego życia i zdrowia
Kryteria oceniania
Postawą uzyskania zaliczenia z przedmiotu są:
(W_1) zalogowanie na przedmiotowym kursie na platformie Moodle we wskazanym przedziale czasowym i zapoznanie się z zamieszczonymi tam materiałami dydaktycznymi - aktywność na platformie potwierdzona przez logowania i działania odnotowane przez system
(W_2) wykonanie ćwiczeń interaktywnych na platformie Moodle i przesłanie wyniku najlepszego z nich (w postaci Print Screenu) do prowadzącego
(W_3) wykonanie testu zamieszczonego na platformie Moodle (warunki dostępności i uznania testu za zaliczony zostały opisane na w/w platformie)
Literatura
Lektury podstawowe:
Goniewicz M., Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2011
Strzelczyk M., Pierwsza pomoc, Częstochowa 2015
Pierwsza pomoc, red. M. Gajda, Warszawa 2016
Lektury uzupełniające:
Budynek M., Nowacki C., Opatrywanie ran – wiedza i umiejętności, Lublin 2008 Chrząszczewska A., Bandażowanie, Warszawa 2010
Gałuszka G., Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach, Tarnobrzeg 2010
Koszla M. M., Złamania i zwichnięcia u dzieci, Warszawa 1986
Nielepiec-Jałosińska A., Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dzieci zgodnie z aktualnymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, Warszawa 2012 Pleskot M., Pierwsza pomoc dzieciom, [Podkowa Leśna] 2016
Rymkiewicz W., Pierwsza pomoc przedlekarska, Tarnobrzeg 2009 Schimelpfenig T., Pierwsza pomoc w warunkach ekstremalnych, Warszawa 2008
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna, red. M. Groenhart, Kraków 2010
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
8 godz. - zapoznanie z materiałami dydaktycznymi zamieszczonymi na platformie Moodle |
W cyklu 2024/2025-Z:
8 godz. - zapoznanie z materiałami dydaktycznymi zamieszczonymi na platformie Moodle |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: