Elementy retoryki i erystyki HIS-SL>elemreto
"Wstęp do badań historycznych" daje sposobność poznania poszczególnych etapów pracy historyka, metod badawczych oraz krytyki źródeł i ich opracowywania. Oprócz wiadomości teoretycznych, ćwiczenia praktyczne pozwalają zapoznać się z podstawowymi zasadami tej pracy oraz wdrażają do tworzenia własnego warsztatu naukowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie
nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze czasopisma naukowe, repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych, zna podstawy metodologii historii; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych;
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym; posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz oceny aktywności studenta podczas zajęć i jego pracy polegającej na przygotowaniu bibliografii na zadany temat
Literatura
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985.
Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1998.
Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań naukowych, Częstochowa 1999.
Pawlak M., Serczyk J., Wstęp do badań historycznych, Bydgoszcz 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: