Historia powszechna XIX w. HIS-SL>hipXIX-ćw
Tezy z historii powszechnej XIX w.
1. Kryzysu „starego ładu”: Rewolucja Francuska.
2. Francja i Europa w ogniu epoki napoleońskiej.
3. Kongres Wiedeński i dążenia do europejskiej stabilizacji.
4. Od „Świętego” do „Serdecznego” Przymierza.
5. Wiosna Ludów w Europie.
6. Droga do zjednoczenia Włoch
7. "Żelazne" zjednoczenie Niemiec
8. Austria: wielonarodowa i dualistyczna
8. Francja: między Cesarstwem a Republiką
9. Dziewiętnastowieczne rewolucje i powstania narodowe.
10. Rosja u progu rewolucji bolszewickiej.
11. „Od więźnia Napoleona do więźnia Watykanu” – papieże i papiestwo w XIX w.
12. Modele „kolonializmu europejskiego” w XIX w.
13. Świat na drodze do globalnego konfliktu (1870-1914)
14. Pierwsza wojna światowa
W cyklu 2025/2026-Z:
Tezy z historii powszechnej XIX w. 1. Kryzysu „starego ładu”: Rewolucja Francuska. Kryteria oceny: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
(K_W04, K_W10) Student posiada wiedzę o warsztacie naukowym historyka na poziomie operacyjnym oraz zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku innych badaczy i ich wykorzystania.
(K_K01) Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i związanej z tym konieczności samokształcenia .
Wiedza:
(K_W02) Student zna podstawowe fakty z dziejów powszechnych XIX w.
(K_W05) Student zna podstawową terminologię potrzebną do opisu zjawisk charakterystycznych dla omawianego okresu historycznego.
Umiejętności:
(K_ U02) Student posiada umiejętność interpretowania i weryfikowania faktów dotyczących XIX w.
(K_U03) Student potrafi dokonać selekcji materiału dotyczącego dziejów powszechnych XIX w. oraz dostosować go do potrzeb procesu dydaktycznego.
Kompetencje społeczne
(K_K01) Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i ma świadomość potrzeby jej ciągłego uzupełniania.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności).
Pozytywny wynik 2 pisemnych kolokwiów.
Przygotowanie i publiczna prezentacja referatów na tematy związane z omawianymi zagadnieniami wraz z analizą wybranego tekstu źródłowego.
Poziom aktywności na zajęciach o charakterze konwersatorium.
Literatura
Podręcznik podstawowy:
Kitzwalter T., Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Pajewski J., Historia powszechna 1871-1918, Warszawa 1967 i następne wydania.
Żywczyński M., Historia powszechna 1789-1870, Warszawa 1964 i następne wydania.
K. Hoyer, Krew i żelazo. Powstanie i upadek Cesarstwa Niemieckiego (1871-1918), Warszawa 2022.
Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1979.Bazylow L., Społeczeństwo rosyjskie w I poł. XIX wieku, Wrocław 1973.
Tenże, Historia Rosji, Wrocław 1985.Felczak W., Historia Węgier, Wrocław 1965 - odp. rozdz.
Ferro M., Historia kolonizacji, Warszawa 1997.
Flexner J. T., Washington, Warszawa 1990.
Furnet F., Prawdziwy koniec rewolucji francuskiej, Kraków 1995.
Gierowski J. A., Historia Włoch, Wrocław 1985.
Handelsman M., Zjednoczenie Włoch, Warszawa 1922.
Tenże, Rozwój narodowości nowoczesnej, Warszawa 1973.
Hass L., Wolnomularstwo w Europie środkowowschodniej w XVIII i XIX w., Wrocław 1982.
Herre F., Mettemich, Warszawa 1996.
Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, red. A. Bartnicki, D. T. Critchlow, Warszawa 1995.
Howard M., Wojna w dziejach Europy, Wrocław 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: