Historia powszechna nowożytna HIS-SL>hiponow-3-wz
Zajęcia obejmują historię powszechną świata i Polski w XVI-XVIII w. Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia: sytuacja społeczno-gospodarczo-polityczna Europy i świata w XVI-XVIII w.; główne nurty umysłowe od Renesansu do Oświecenia; ruch reformacyjny i kontrreformacyjny; rywalizacja o hegemonię w Europie; konflikty zbrojne wpływające na kształt ówczesnego świata; koncepcje władzy i modele państwa; dzieje Polskie w XVI-XVIII w. na tle wydarzeń europejskich.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza:
H1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (P6S_WG).
H1aK_W05 zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, zna historię Małopolski, zna podstawę historii chrześcijaństwa (P6S_WG).
H1aK_W06 posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i społecznym (P6S_WG, P6S_WG/K).
H1aK_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpunkcji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych (P6S_WG).
H1aK_W10 zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywołania, zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej, zna zasady korzystania z produktów informatycznych (P6S_WK).
Umiejętności:
H1aK_1U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (P6S_UW).
H1aK_1U01 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P6S_UW, P6S_UK).
H1aK_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (P6S_UO, P6S_UU).
H1aK_U08 posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (P6S_UK).
Kompetencje społeczne:
H1aK_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (P6S_KK).
H1aK_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (P6S_KR).
H1aK_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Małopolski; ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsca w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej; rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy (P6S_KO).
Kryteria oceniania
Wykład problemowy opracowany na podstawie szerokiej bazy źródłowej oraz w oparciu o materiały syntetyczne i monograficzne dotyczące dziejów świata i Polski w XVI-XVIII w.
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczęszczanie na wykłady zgodne z zasadami przyjętymi na UPJPII.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć przez studenta jest:
1. uczęszczanie na wykłady (możliwe 2 nieobecności na zajęciach – bez względu na podany powód nieobecności). Student przekraczający limit dopuszczalnych nieobecności jest zobowiązany odrobić nieobecności podczas dyżuru dydaktycznego.
2. Zdanie egzaminu ustnego przypadającego po zakończeniu całego cyklu wykładów.
Forma oceny pracy studenta: egzamin ustny przeprowadzony w oparciu o:
- znajomość przerobionego podczas wykładów materiału – dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem egzaminu studenci otrzymają od prowadzącego zajęcia listę zagadnień (pytań egzaminacyjnych), z których będą odpytywani;
- znajomość treści 3 lektur z listy podanej wcześniej przez prowadzącego zajęcia lub zgłoszonych samodzielnie przez studentów prowadzącemu do akceptacji (do końca danego roku kalendarzowego).
Literatura
1. Gierowski J.A., Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648-1763): Wielka historia Polski, t. 5, Kraków 2001 (oraz wydania późniejsze).
2. Grodziski S. Polska w czasach przełomu (1764-1815): Wielka historia Polski, t. 6, Kraków 1999 (oraz wydania późniejsze).
3. Grzybowski S., Dzieje Polski i Litwy (1505-1648): Wielka historia Polski, t. 4, Kraków 2000 (oraz wydania późniejsze).
4. Konopczyński W., Dzieje Polski nowożytnej, Warszawa 1996 (lub inne wydanie).
5. Markiewicz M., Historia Polski 1492-1795, Kraków 2002 (oraz wydania późniejsze).
6. Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek. XVIII, Warszawa 1994 (oraz wydania późniejsze).
7. Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek. XVI-XVII, Warszawa 1995 (oraz wydania późniejsze).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: