Historia powszechna i Polski XX w.(do 1945) HIS-SL>hipopo1945-ćw
Zakres tematyczny zajęć:
1. Porządek wersalski – ustalenia polityczne i podziały terytorialny.
2. Rewolucja w Rosji i system komunistyczny w ZSRR.
3. Geneza i funkcjonowanie systemu faszystowskiego we Włoszech.
4. Geneza i funkcjonowanie sytemu nazistowskiego w Niemczech.
5. Sytuacja gospodarcza w okresie dwudziestolecia międzywojennego oraz jej wpływ na politykę.
6. Stany Zjednoczone w okresie międzywojennym.
7. Geneza II wojny światowej.
8. Działania wojenne w latach 1941-1945. Skutki II wojny światowej.
9. Odrodzenie niepodległego państwa polskiego. Walka o granice.
10. System rządów parlamentarnych w II Rzeczypospolitej (1921-1926).
11. Polska po przewrocie majowym (1926-1939).
12. Stolica Apostolska od I do II wojny światowej.
13. Kościół katolicki w II Rzeczypospolitej.
14. Zaliczenia.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę o warsztacie naukowym historyka na poziomie operacyjnym oraz zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku innych badaczy i ich wykorzystania. (K_W04, K_W10). Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, a także potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01, K_U07). Student ma też świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i związanej z tym konieczności samokształcenia (K_K01).
Wiedza:
K_W02 - student zna podstawowe fakty z dziejów powszechnych okresu międzywojennego i II wojny światowej
K_W05 - student zna podstawową terminologię potrzebną do opisu zjawisk charakterystycznych dla omawianego okresu historycznego.
Umiejętności:
K_ U02 - student posiada umiejętność interpretowania i weryfikowania faktów dotyczących międzywojennych dziejów powszechnych oraz lat II wojny światowej.
K_U03 - student potrafi dokonać selekcji materiału dotyczącego międzywojennych i wojennych dziejów powszechnych oraz dostosować go do potrzeb procesu dydaktycznego.
Kompetencje społeczne
K_K01 – student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i ma świadomość potrzeby jej ciągłego uzupełniania.
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca przygotowania studentów do zajęć i ich aktywności w trakcie analizy źródeł oraz dyskusji na przedstawiony temat. Oceny cząstkowe wraz z obecnością na zajęciach są podstawą do udzielenia zaliczenia oraz wypracowania oceny semestralnej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
S. Sierpowski. Miedzy wojnami 1919-1939. T. 1-2. Poznań 1998.
XX wiek. Daty, fakty, opinie. T. 2: 1918-1936. Kraków 2002.
XX wiek. Daty, fakty, opinie. T. 3: 1936-1945. Kraków 2003.
Historia XX wieku. Red. R.W. Bulliet. Warszawa 2001.
S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego. T. 1-3. Poznań 1989.
J. Holzer, Europejska tragedia XX wieku. II wojna światowa. Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: