Historia powszechna nowożytna HIS-SL>hipoponow-3-ć
Zajęcia obejmują historię powszechną świata i Polski w XVI-XVIII w. Tematyka zajęć porusza następujące zagadnienia: sytuacja społeczno-gospodarczo-polityczna Europy i świata w XVI-XVIII w.; główne nurty umysłowe od Renesansu do Oświecenia; ruch reformacyjny i kontrreformacyjny; rywalizacja o hegemonię w Europie; konflikty zbrojne wpływające na kształt ówczesnego świata; koncepcje władzy i modele państwa; dzieje Polskie w XVI-XVIII w. na tle wydarzeń europejskich;
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza:
H1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (P6S_WG).
H1aK_W05 zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, zna historię Małopolski, zna podstawę historii chrześcijaństwa (P6S_WG).
H1aK_W06 posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i społecznym (P6S_WG, P6S_WG/K).
H1aK_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpunkcji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych (P6S_WG).
H1aK_W10 zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywołania, zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej, zna zasady korzystania z produktów informatycznych (P6S_WK).
Umiejętności:
H1aK_1U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (P6S_UW).
H1aK_1U01 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P6S_UW, P6S_UK).
H1aK_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (P6S_UO, P6S_UU).
H1aK_U08 posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (P6S_UK).
Kompetencje społeczne:
H1aK_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (P6S_KK).
H1aK_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (P6S_KR).
H1aK_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Małopolski; ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsca w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej; rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy (P6S_KO).
Kryteria oceniania
1. Samodzielne przygotowywanie przez studenta referatu (referatów) wybranego z listy przedstawionej przez prowadzącego zajęcia lub referatu (referatów) zgłoszonego przez samego studenta i zaakceptowanego przez prowadzącego zajęcia. Przygotowany referat jest obowiązkowo wygłoszony przez studenta podczas zajęć.
2. Praca z wybranym tekstem źródłowym podczas zajęć – interpretacja jego treści.
3. Zaliczenie przez studenta w ciągu semestru (podczas dyżurów dydaktycznych) 3 lektur z listy lektur uzupełniających podanej przez prowadzącego zajęcia lub lektury zaproponowanej przez studenta i zaakceptowanej przez prowadzącego.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Gierowski J.A., Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648-1763): Wieka historia Polski, t. 5, Kraków 2001 (oraz wydania późniejsze).
2. Grodziski S. Polska w czasach przełomu (1764-1815): Wieka historia Polski, t. 6, Kraków 1999 (oraz wydania późniejsze).
3. Grzybowski S., Dzieje Polski i Litwy (1505-1648): Wieka historia Polski, t. 4, Kraków 2000 (oraz wydania późniejsze).
4. Konopczyński W., Dzieje Polski nowożytnej, Warszawa 1996 (lub inne wydanie).
5. Markiewicz M., Historia Polski 1492-1795, Kraków 2002 (oraz wydania późniejsze).
6. Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek. XVIII, Warszawa 1994 (oraz wydania późniejsze).
7. Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek. XVI-XVII, Warszawa 1995 (oraz wydania późniejsze).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: