Konwersatorium historyczno-specjalnościowe HIS-SL>konhisspec
W trzeciej dekadzie XXI w. studenci historii mają niegraniczony dostęp do zasobów wiedzy. Kształcenie na uniwersytecie coraz częściej prowadzi nie tylko do znajomości faktów i umiejętności znajdywania powiązań między faktem a przyczyną i skutkiem, ale również do zapoznania z praktyką. To ostatnie najczęściej ma miejsce za pośrednictwem najnowszych technologii. Niestety, tak przygotowywany student coraz rzadziej ma możliwość dyskutowania o problemach. Szczególnie związanych ściśle z kierunkiem studiów. Aby przygotować studenta do dyskusji akademickich i pozauczelnianych, wykładowca zadaje określone teksty do przeczytania i próbuje pobudzić do dyskusji.
Celem zajęć jest rozwój umiejętności analizy, argumentacji i konstrukcji wypowiedzi.
Prowadzone będą dyskusje wokół najważniejszych wydarzeń w historii Polski i świata, ich analiza pod kątem przebiegu, szans i popełnionych błędów.
W cyklu 2022/2023-Z:
Wybrane zagadnienia: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości ostatnich dwustu pięćdziesięciu lat polskiej historii poprzez analizę tekstów literackich, przede wszystkim poezji Jacka Kaczmarskiego. Ukryte w jego utworach wątki z pogranicza historii, historiozofii i filozofii pozwalają na wielowątkową analizę. Pierwsza część zajęć skupiona będzie na interpretacji programu "Muzeum", w którym znajdują się odwołania do obrazów historycznych autorstwa polskich autorów (np. Jan Matejko, Maksymilian Gierymski). Druga część zajęć poświęcona jest mitowi polskiego sarmatyzmu. W dyskusji podejmowane będą takie wątki jak: przyczyny jego upowszechniania się wśród szlachty, skutki dla Rzeczypospolitej oraz odnajdywanie jej elementów we współczesności. Zajęcia będą prowadzone na podstawie programu "Sarmatia". |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Student posiada zdolność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Potrafi skonstruować wypowiedź składającą z podstawowych elementów kompozycyjnych, tzn. wstępu, rozwinięcia, zakończenia/podsumowania. Student zna fakty i terminologię z zakresu historii Polski, potrafi samodzielnie analizować i wydarzenia historyczne, rekonstruować procesy przyczynowo - skutkowe. Posiada pogłębioną umiejętność krytycznego myślenia.
Kryteria oceniania
Aktywność w prowadzonych dyskusjach, obecność na zięciach, przygotowanie filmu.
Literatura
W cyklu 2022/2023-L:
1. R. Skidelsky, Świat po komunizmie - spór o nasze czasy, tłum. S. Amsterdamski, Kraków 1999. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Bulak J. Rola historii w poezji Jacka Kaczmarskiego. Zarys problematyki |
W cyklu 2023/2024-L:
Bulak J. Rola historii w poezji Jacka Kaczmarskiego. Zarys problematyki |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Nakład pracy studenta: 60h, w tym 30h - obecność na zajęciach; 20h - przygotowanie do zajęć; 10 h - przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Nakład pracy studenta: 60h, w tym 30h - obecność na zajęciach; 30h - przygotowanie do zajęć; |
W cyklu 2023/2024-L:
Nakład pracy studenta: 60h, w tym 30h - obecność na zajęciach; 30h - przygotowanie do zajęć; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: