Proseminarium z historii XX w. HIS-SL>prosemhiXX
Proseminarium składają się z trzech bloków. Pierwszy to zajęcia metodologiczne (omówienie problemów związanych z przygotowaniem pracy; kształcenie warsztatu redakcyjnego oraz ćwiczenie umiejętności posługiwania się metodą syntezy i analizy):
1. Etapy formułowania problemu badawczego oraz sprecyzowanie tematu;
2. Plan pracy: wstęp, opracowanie i zakończenie
3. Przypisy; załączniki, aneksy, spis tabel, materiał ilustracyjny;
4. Tworzenie spisu literatury;
5. Praca historyka nad źródłami (krytyka źródła);
Drugi blok poświęcony jest charakterystyce stanu badań nad historią XX w. oraz specyfice źródeł tego okresu:
1. Stan badań nad historią XX w.
2. Charakterystyka i specyfika źródeł do historii XX w.
3. Źródła archiwalne do badań nad historią XX w.
4. Prasa XX w.
5. Listy i pamiętniki jako źródło historyczne.
6. Katalogi internetowe i biblioteki cyfrowe.
W ramach tego bloku studenci przygotowują edycję krótkiego tekstu źródłowego z XX wieku.
Trzeci, to pogłębienie wiedzy o zjawiskach życia politycznego i społecznego, zachodzących w XX wieku. Studenci przygotowują prezentację multimedialną na wybrany i skonsultowany z wprowadzanym zajęcia temat.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę o warsztacie naukowym historyka na poziomie operacyjnym oraz zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku innych badaczy i ich wykorzystania. (K_W04, K_W10). Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, a także potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01, K_U07). Student ma też świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i związanej z tym konieczności samokształcenia (K_K01).
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania zaliczenia jest spełnienie poniższych warunków:
- Obecność (dopuszczalne maksymalnie 2 nieusprawiedliwione/semestr). W przypadku każdej następnej niezbędne jest merytoryczne przygotowanie i zaliczenie wybranego oraz uzgodnionego z prowadzącym zagadnienia z historii XX w. na konsultacjach. Aktywny udział w zajęciach.
- Przygotowanie pracy proseminaryjnej w postaci prezentacji na ogólny temat związany z XX wiekiem (pod ogólnym tytułem: Różne spojrzenia na XX wiek) i zaprezentowanie jej na zajęciach. Jest to podstawą do dyskusji na temat zagadnienia.
- Przygotowanie i opracowanie naukowe krótkiego tekstu dotyczącego charakterystyki źródeł i literatury wybranego zjawiska społecznego, ekonomicznego, politycznego lub kulturowego w XX wieku. Tekst ma w sposób krytyczny i naukowy zaprezentować stan badań nad danym tematem lub problemem.
Metody i kryteria oceny uczestnictwa w zajęciach mogą zostać zweryfikowane i zmienione ze względu na prowadzenie zajęć w postaci on-line. O zmianach studenci zostają poinformowani na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.
- I. Ihnatowicz, Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990.
- A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
- K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1998.
- Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków 1958-2010.
- S. Sierpowski. Miedzy wojnami 1919-1939. T. 1-2. Poznań 1998.
- XX wiek. Daty, fakty, opinie. T. 2: 1918-1936. Kraków 2002.
- XX wiek. Daty, fakty, opinie. T. 3: 1936-1945. Kraków 2003.
- Historia XX wieku. Red. R.W.Bulliet. Warszawa 2001.
- S.Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego. T. 1-3. Poznań 1989.
- J.Holzer, Europejska tragedia XX wieku. II wojna światowa. Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: