Proseminarium z historii nowożytnej HIS-SL>prosemhin
Celem proseminarium jest praktyczne przygotowanie uczestników do samodzielnej pracy naukowej. Na zajęciach podawana jest podstawowa literatura dotycząca historii powszechnej i Polski w XVI-XVIII w. Studenci zapoznają się z podstawowymi metodami pracy historyka. W ramach zajęć każdy z uczestników przygotowuje pracę proseminaryjną, której celem jest sprawdzenie podstawowych umiejętności: postawienie problemu badawczego, sformułowanie tematu, zebranie i analiza pozyskanych ze źródeł i literatury informacji, ułożenie planu pracy, zredagowanie wstępu i zakończenia, pisanie tekstu historycznego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza:
H1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (P6S_WG).
He1aK_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest specjalność Europa Wschodnia (P6S_WG).
He1aK_W03 zna najważniejszą faktografię historyczną związaną ze specjalnością Europa Wschodnia
H1aK_W04 posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka, w tym na temat: najważniejsze czasopisma naukowe, repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, informatyczne zbiory danych, zna podstawy metodologii historii (P6S_WG, P6S_WG/K).
H1aK_W05 zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, zna historię Małopolski, zna podstawę historii chrześcijaństwa (P6S_WG).
He1aK_W05 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, szczególnie ważnych dla specjalności Europa Wschodnia (P6S_UW).
H1aK_W06 posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i społecznym (P6S_WG, P6S_WG/K).
H1aK_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpunkcji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych (P6S_WG).
H1aK_W10 zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywołania, zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej, zna zasady korzystania z produktów informatycznych (P6S_WK).
H1aK_W11 ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym, zna najważniejsze wydawnictwa naukowe z zakresu dziejów kultury europejskiej i polskiej, zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce oraz profil ich zasobów (P6S_WG).
Umiejętności:
H1aK_1U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (P6S_UW).
He1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególne dla specjalności Europa Wschodnia (P6S_UW).
H1aK_U02 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych, potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P6S_UW, P6S_UK).
He1aK_U01 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych specyficznych dla specjalności Europa Wschodnia (P6S_UW).
H1aK_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (P6S_UO, P6S_UU).
H1aK_U05 posiada umiejętności merytoryczne argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków (P6S_UW).
H1aK_U03 posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (P6S_UW).
H1aK_U08 posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (P6S_UK).
Kompetencje społeczne:
H1aK_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (P6S_KK).
He1aK_K01 jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z przedmiotem specjalności Europa Wschodnia (P6S_KO, P6S_KR).
H1aK_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (P6S_KR).
H1aK_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski, historii regionu Małopolski; ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsca w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej; rozumie znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy (P6S_KO).
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć przez studenta jest:
1. uczęszczanie na proseminarium (możliwe 2 nieobecności na zajęciach – bez względu na podany powód nieobecności). Student przekraczający limit dopuszczalnych nieobecności jest zobowiązany do nadrobienia we własnym zakresie problematyki poruszanej na każdych odbytych zajęciach i zaliczenie jej na dyżurach u prowadzącego zajęcia.
2. Przygotowanie, przedstawienie i oddanie prowadzącemu zajęcia pracy proseminaryjnej (zgodnej ze standardami obowiązującymi w Instytucie Historii UPJPII i wskazaniami prowadzącego). Wydruk pracy winien spełniać następujące normy zatwierdzone przez Radę Instytutu Historii UPJPII z dnia 25 stycznia 2013 r. Student ma obowiązek przedłożyć wydruk lub przesłać wersję elektroniczną pracy proseminaryjnej prowadzącemu zajęcia w ostatnim tygodniu zajęć.
Forma oceny pracy studenta:
1. Sprawdzenie sposobu prac studenta nad przygotowywaniem pisemnej pracy proseminaryjnej – gromadzenie bibliografii, selekcja zgromadzonej bibliografii; proces komponowania pracy, sposób stosowania aparatu naukowego (przypisów).
Literatura
1. Miśkiewicz B., Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993;
2. Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badan historycznych, Częstochowa 1999;
3. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997;
4. Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984;
5. Topolski J., Świat bez historii, Poznań 199
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: