Seminarium licencjackie HIS-SL>semlic
Formuła seminarium zakłada omawianie problemów metodologicznych towarzyszących powstawaniu poszczególnych prac licencjackich, poddawanie planów i efektów każdego etapu przygotowania pracy dyskusji i recenzji ze strony wszystkich uczestników seminarium
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Efekty kształcenia
Ew_1. Posiada wiedzę o warsztacie naukowym historyka, posiada wiedzę z zakresu metodologii historii (H1K_W04),
Ew_2. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów źródłowych (H1K_W06)
Ew_3. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) (H1K_W09)
Ew_4. Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania; zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej; zna zasady korzystania z produktów informatycznych (H1K_W10)
Eu_1. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań (H1K_U01),
Eu_2. Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych (K_U02)
Eu_3. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków (H1K_U05)
Eu_4. Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (H1K_U07)
Eu_5. Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (H1K_U08)
Ek_1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (H1K_K01),
Ek_2. Ma pogłębione przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka (H1K_K03);
Ek_3. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (H1K_K05)
Kryteria oceniania
Klasyczne seminarium naukowe, zakładające:
(1) prezentację przez poszczególnych uczestników cząstkowych zagadnień związanych z powstającą pracą dyplomową;
(2) analizę i naukową krytykę powyższych wystąpień ze strony pozostałych uczestników (przy moderacji prowadzącego zajęcia).
Do zaliczenia semestru uprawnia obecność na zajęciach zgodnie z zasadami przyjętymi na UPJP2 oraz przedłożenie samodzielnie przygotowanej pracy dyplomowej.
Literatura
Podstawowa literatura metodologiczna - w zależności od przyjętej metody badawczej (np.: J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, dow. wyd.; S. Nowak, Metodologia badań społecznych, dow. wyd.; M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000; K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa 2000). Dodatkowo zaleca się literaturę uzupełniającą:
- Dominiczak H., Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. Poradnik metodyczno-metodologiczny, Częstochowa 1996.
- Grzebień L., Metodyka pracy naukowej. Wskazówki dla studentów Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie, Kraków 1997.
- Marciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego, Warszawa 1981.
- Mierzwa E. A., Historyka, Kielce 1997.
- Miśkiewicz B., Praca magisterska na studiach historycznych. Przewodnik metodyczny, Poznań 1977.
- Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967.
- Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.
- Święcicki M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, Warszawa 1969.
- Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Łódź 1998.
W cyklu 2022/2023-L:
Podstawowa literatura metodologiczna - w zależności od przyjętej metody badawczej (np.: J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, dow. wyd.; S. Nowak, Metodologia badań społecznych, dow. wyd.; M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000; K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa 2000). Dodatkowo zaleca się literaturę uzupełniającą: |
W cyklu 2023/2024-L:
Podstawowa literatura metodologiczna - w zależności od przyjętej metody badawczej (np.: J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, dow. wyd.; S. Nowak, Metodologia badań społecznych, dow. wyd.; M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000; K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa 2000). Dodatkowo zaleca się literaturę uzupełniającą: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023/2024-L:
= |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: