Wstęp do badań nad historią regionalną HIS-SL>wsthisreg
W trakcie zajęć ich uczestnicy zapoznają się z następującymi zagadnieniami:
I. Regionalizm historyczny – zdefiniowanie kluczowych pojęć
II. Regionalizm w Polsce i Europie – geneza i rozwój idei
III. Metody badawcze i źródła wykorzystywane w badaniach regionalnych
IV. Dziedzictwo kulturowe i historia wybranego regionu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza:
H1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (P6S_WG).
He1aK_W01 zna podstawowe pojęcia z zakresu historii regionalnej (P6S_WG).
He1aK_W03 zna najważniejszą faktografię historyczną związaną ze z historia regionalną
H1aK_W05 zna metody badawcze i źródła historyczne wykorzystywane w badaniach regionalnych (P6S_WG).
H1aK_W06 posiada wiedzę na temat podstawowych faktów z dziejów poszczególnych regionów (P6S_WG, P6S_WG/K).
H1aK_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpunkcji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych (P6S_WG).
H1aK_W10 zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywołania, zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej, zna zasady korzystania z produktów informatycznych (P6S_WK).
Umiejętności:
H1aK_1U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (P6S_UW).
He1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególne historii regionalnej (P6S_UW).
He1aK_U01 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych specyficznych dla historii regionalnej (P6S_UW).
H1aK_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, pod kierunkiem opiekuna naukowego (P6S_UO, P6S_UU).
H1aK_U08 posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (P6S_UK).
Kompetencje społeczne:
H1aK_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (P6S_KK).
H1aK_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka regionalisty w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (P6S_KR).
H1aK_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji na poziomie regionalnym (P6S_KO)
Kryteria oceniania
Do uzyskania zaliczenia semestru niezbędna jest obecność na zajęciach (w zgodzie z zasadami panującymi na UPJPII), aktywny udział na zajęciach (udział w dyskusjach) oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
Literatura
Literatura podstawowa:
(1) Buczek K., O regionach historycznych, "Małopolskie Studia Historyczne", R. 6 (1963), z. 3-4, s. 143-155.
(2) Chudziński E., Regionalizm: idea, realizacje, instytucje, Warszawa 2010.
(3) Damrosz J., Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Warszawa 1987.
(4) Maternicki J., Historia narodowa i powszechna, Historia regionalna i lokalna, [w:] Dydaktyka historii, J. Maternicki, C. Majorek, A. Suchoński (red.), Warszawa 1993, s. 188-198.
(5) D. Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918 roku. Konteksty-koncepcje programowe-realia, Poznań 2011.
(6) Patkowski A., W hołdzie ziemi rodzinnej, Warszawa 1958.
(7) Podraza A., Małopolska jako region historyczny (Rozważania na tle zainteresowań historią regionalną, [w:] Małopolska. Regiony - Regionalizmy - Małe Ojczyzny, t. 1, Kraków 1999, s. 11-36.
(8) Region i regionalizm w archeologii i historii, J. Hoff, S. Kadrowa (red.), Rzeszów 2013.
(9) Wyrobisz A., O pojmowaniu regionów historycznych w nauce polskiej, "Kwartalnik Historyczny", R. 93 (1986), nr 1, s. 133-148.
Literatura uzupełniająca:
(1) Bliska historia. O badaniach historii lokalnej i regionalnej, P. Wiszewski (red.), Warszawa 2018
(2) Godula R., Węcławowicz T., Aspekty tożsamości kulturowej, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, E. Wysocka, M. Konopka (red.), Ciechanów 1977, s. 27-32.
(3) Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, Z. Biegański, T. Maresz (red.), Toruń 2012
(4) Kotula F., Amatorskie badania regionalne, Rzeszów 1958.
(5) Metodologiczne i dydaktyczne problemy historii regionalnej, J. Półćwiartka, A. Zielecki (red.), Rzeszów 1977.
(6) Małopolska. Regiony – Regionalizmy – Małe Ojczyzny, t. 1-5, Kraków 1999-2003.
(7) Rysiński W. Rola badań regionalnych w polskiej historiografii, [w:] Pamiętnik XIII Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, cz. 1., Wrocław 1986, s. 97-108.
(8) Samsonowicz H., Historiografia regionalna i lokalna w Polsce po II wojnie światowej, „Kwartalnik Historyczny”, R. 94 (1987), z. 1, s. 179-192.
(9) Stępnik A., Historia regionalna i lokalna w Polsce 1914-1939. Badania i popularyzacja, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: