Wstęp do badań nad historią regionalną HIS-SL>wsthisreg
I.1 Regionalizm - wstęp
I.2 Regionalizm historyczny – zdefiniowanie kluczowych pojęć
I.3. Geografia historyczna
II. Regionalizm w Polsce i Europie – geneza i rozwój idei
II.5. Przykłady książek historycznych
III. Metody badawcze i źródła wykorzystywane w badaniach regionalnych
III.6. Mapy historyczne, stare plany
III.7. Słowniki geograficzne, PSB, katalogi osób (np. księży, studentów)
III.8. Akta wizytacji, inwentarze, spisy ludności
III.9. Księgi metrykalne
III.10. Stare filmy, zdjęcia
III.11 Akty prawne – plany opieki nad zabytkami
IV. Dziedzictwo kulturowe i historia wybranego regionu.
Liczba ECTS: 2
Zajęcia: 30 h
W cyklu 2024/2025-L:
Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium mają zapoznać studenta z kluczowymi pojęciami, metodami badawczymi, źródłami historycznymi oraz opracowaniami wykorzystywanymi w badaniach regionalnych oraz z podstawowymi faktami z dziejów regionu. ECTS: 2 |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza:
H1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (P6S_WG).
He1aK_W01 zna podstawowe pojęcia z zakresu historii regionalnej (P6S_WG).
He1aK_W03 zna najważniejszą faktografię historyczną związaną ze z historia regionalną
H1aK_W05 zna metody badawcze i źródła historyczne wykorzystywane w badaniach regionalnych (P6S_WG).
H1aK_W06 posiada wiedzę na temat podstawowych faktów z dziejów poszczególnych regionów (P6S_WG, P6S_WG/K).
H1aK_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpunkcji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, teksty kultury) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych (P6S_WG).
H1aK_W10 zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywołania, zna aktualne obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej, zna zasady korzystania z produktów informatycznych (P6S_WK).
Umiejętności:
H1aK_1U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (P6S_UW).
He1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać informacje specyficzne i szczególne historii regionalnej (P6S_UW).
He1aK_U01 potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych specyficznych dla historii regionalnej (P6S_UW).
H1aK_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, pod kierunkiem opiekuna naukowego (P6S_UO, P6S_UU).
H1aK_U08 posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych (P6S_UK).
Kompetencje społeczne:
H1aK_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (P6S_KK).
H1aK_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka regionalisty w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (P6S_KR).
H1aK_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji na poziomie regionalnym (P6S_KO)
Kryteria oceniania
Do uzyskania zaliczenia semestru niezbędna jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), aktywny udział na zajęciach (udział w dyskusjach), przygotowywanie prac na zajęcia oraz uzyskanie pozytywnego wyniku kolokwium zaliczeniowego.
Warunkiem uczestnictwa w kolokwium zaliczeniowym są zaliczone wszystkie prace z zajęć.
Ocena końcowa będzie wyliczana za pomocą wzoru: (ocena z kolokwium + średnia arytmetyczna ocen z prac)/2
Literatura
Literatura podstawowa:
(1) Buczek K., O regionach historycznych, "Małopolskie Studia Historyczne", R. 6 (1963), z. 3-4, s. 143-155.
(2) Chudziński E., Regionalizm: idea, realizacje, instytucje, Warszawa 2010.
(3) Damrosz J., Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Warszawa 1987.
(4) Maternicki J., Historia narodowa i powszechna, Historia regionalna i lokalna, [w:] Dydaktyka historii, J. Maternicki, C. Majorek, A. Suchoński (red.), Warszawa 1993, s. 188-198.
(5) D. Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918 roku. Konteksty-koncepcje programowe-realia, Poznań 2011.
(6) Patkowski A., W hołdzie ziemi rodzinnej, Warszawa 1958.
(7) Podraza A., Małopolska jako region historyczny (Rozważania na tle zainteresowań historią regionalną, [w:] Małopolska. Regiony - Regionalizmy - Małe Ojczyzny, t. 1, Kraków 1999, s. 11-36.
(8) Region i regionalizm w archeologii i historii, J. Hoff, S. Kadrowa (red.), Rzeszów 2013.
(9) Wyrobisz A., O pojmowaniu regionów historycznych w nauce polskiej, "Kwartalnik Historyczny", R. 93 (1986), nr 1, s. 133-148.
Literatura uzupełniająca:
(1) Bliska historia. O badaniach historii lokalnej i regionalnej, P. Wiszewski (red.), Warszawa 2018
(2) Godula R., Węcławowicz T., Aspekty tożsamości kulturowej, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, E. Wysocka, M. Konopka (red.), Ciechanów 1977, s. 27-32.
(3) Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, Z. Biegański, T. Maresz (red.), Toruń 2012
(4) Kotula F., Amatorskie badania regionalne, Rzeszów 1958.
(5) Metodologiczne i dydaktyczne problemy historii regionalnej, J. Półćwiartka, A. Zielecki (red.), Rzeszów 1977.
(6) Małopolska. Regiony – Regionalizmy – Małe Ojczyzny, t. 1-5, Kraków 1999-2003.
(7) Rysiński W. Rola badań regionalnych w polskiej historiografii, [w:] Pamiętnik XIII Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, cz. 1., Wrocław 1986, s. 97-108.
(8) Samsonowicz H., Historiografia regionalna i lokalna w Polsce po II wojnie światowej, „Kwartalnik Historyczny”, R. 94 (1987), z. 1, s. 179-192.
(9) Stępnik A., Historia regionalna i lokalna w Polsce 1914-1939. Badania i popularyzacja, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: