Historia regionalna HIS-SM>hisreg
W trakcie zajęć ich uczestnicy zapoznają się z następującymi zagadnieniami:
I. Regionalizm historyczny – zdefiniowanie kluczowych pojęć
II. Regionalizm w Polsce i Europie – geneza i rozwój idei
III. Metody badawcze i źródła wykorzystywane w badaniach regionalnych
IV. Dziedzictwo kulturowe i historia wybranego regionu.
W cyklu 2023/2024-Z:
W trakcie zajęć ich uczestnicy zapoznają się z następującymi zagadnieniami: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Efektem prowadzonych zajęć jest umiejętność przyswajania, analizowania i interpretowania przekazywanej wiedzy (H_W06). Student opanowuje pojęcia właściwe dla pracy historyka regionalisty (H_U02). Potrafi krytycznie odczytywać źródła historyczne (H_U04). Zna najważniejsze fakty z historii i życia społeczno-kulturalnego regionu i swojej miejscowości. Nadto wzmacnia także świadomość potrzeby ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy (H_K04, H_K05).
Kryteria oceniania
Do uzyskania zaliczenia semestru niezbędna jest obecność na zajęciach (w zgodzie z zasadami panującymi na UPJPII), aktywny udział na zajęciach (udział w dyskusjach) oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
Literatura
Literatura podstawowa:
(1) Buczek K., O regionach historycznych, "Małopolskie Studia Historyczne", R. 6 (1963), z. 3-4, s. 143-155.
(2) Chudziński E., Regionalizm: idea, realizacje, instytucje, Warszawa 2010.
(3) Damrosz J., Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Warszawa 1987.
(4) Maternicki J., Historia narodowa i powszechna, Historia regionalna i lokalna, [w:] Dydaktyka historii, J. Maternicki, C. Majorek, A. Suchoński (red.), Warszawa 1993, s. 188-198.
(5) D. Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918 roku. Konteksty-koncepcje programowe-realia, Poznań 2011.
(6) Patkowski A., W hołdzie ziemi rodzinnej, Warszawa 1958.
(7) Podraza A., Małopolska jako region historyczny (Rozważania na tle zainteresowań historią regionalną, [w:] Małopolska. Regiony - Regionalizmy - Małe Ojczyzny, t. 1, Kraków 1999, s. 11-36.
(8) Region i regionalizm w archeologii i historii, J. Hoff, S. Kadrowa (red.), Rzeszów 2013.
(9) Wyrobisz A., O pojmowaniu regionów historycznych w nauce polskiej, "Kwartalnik Historyczny", R. 93 (1986), nr 1, s. 133-148.
Literatura uzupełniająca:
(1) Bliska historia. O badaniach historii lokalnej i regionalnej, P. Wiszewski (red.), Warszawa 2018
(2) Godula R., Węcławowicz T., Aspekty tożsamości kulturowej, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, E. Wysocka, M. Konopka (red.), Ciechanów 1977, s. 27-32.
(3) Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, Z. Biegański, T. Maresz (red.), Toruń 2012
(4) Kotula F., Amatorskie badania regionalne, Rzeszów 1958.
(5) Metodologiczne i dydaktyczne problemy historii regionalnej, J. Półćwiartka, A. Zielecki (red.), Rzeszów 1977.
(6) Małopolska. Regiony – Regionalizmy – Małe Ojczyzny, t. 1-5, Kraków 1999-2003.
(7) Rysiński W. Rola badań regionalnych w polskiej historiografii, [w:] Pamiętnik XIII Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, cz. 1., Wrocław 1986, s. 97-108.
(8) Samsonowicz H., Historiografia regionalna i lokalna w Polsce po II wojnie światowej, „Kwartalnik Historyczny”, R. 94 (1987), z. 1, s. 179-192.
(9) Stępnik A., Historia regionalna i lokalna w Polsce 1914-1939. Badania i popularyzacja, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: