Konwersatorium historyczne HIS-SM>konhis
Właściwe odczytywanie informacji ze źródeł historycznych zawsze wymaga umiejętnej analizy i interpretacji zachowanego materiału. W toku prowadzonych zajęć studenci będą pogłębiać swoje kwalifikacje w zakresie pracy ze źródłem z uwzględnieniem szerszego kontekstu społeczno-politycznego epoki, zasad typowych dla poszczególnych gatunków pisarstwa oraz intencji autorów.
W cyklu 2022/2023-L:
Właściwe odczytywanie informacji ze źródeł historycznych zawsze wymaga umiejętnej analizy i interpretacji zachowanego materiału. Uwaga ta dotyczy szczególnie epok odległych od czasów współczesnych, jak starożytność, czy średniowiecze. W toku prowadzonych zajęć studenci będą pogłębiać swoje kwalifikacje w zakresie pracy ze źródłem z uwzględnieniem szerszego kontekstu społeczno-politycznego epoki, zasad typowych dla poszczególnych gatunków pisarstwa, czy też intencji autorów. |
W cyklu 2023/2024-L:
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie studentom przeglądu najważniejszych elementów europejskiej kultury w okresie od V do XV w., z uwzględnieniem zarówno łacińskiego, jak i biznatyńsko-ruskiego kręgu kulturowego. W czasie kursu w sposób przeglądowy poruszone zostaną zagadnienia związane z szeroko pojmowaną kulturą duchową i materialną wieków średnich. Zrozumienie tego zagadnienia wymaga zaznajomienia się z problematyką funkcjonowania społeczeństwa średniowiecznego, stanem ówczesnej nauki, sztuki i techniki. W toku podejmowanych tematów podkreślony zostanie także kontekst historyczny determinujący rozwój głównych kierunków myśli europejskiego średniowiecza. |
W cyklu 2024/2025-L:
Konwersatorium należy do grupy zajęć doskonalących kompetencje źródłoznawcze. Stąd głównym jego celem jest pokazanie katalogu możliwości badawczych jakie stwarzają historykowi poszczególne typy źródeł. Na kolejnych spotkaniach będą analizowane przykłady badań nad przeszłością w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania: jak konceputalizowana jest historia, źródło historyczne, jaki jest ich status epistemologiczny, jakiego rodzaju wiedzy (pytania badawcze, hipotezy, interpretacje) nam dostarczają. Będziemy przyglądać się wybranym materiałom źródłowym i zastanowimy się, na jakie problemy napotykamy podczas analizy i interpretacji różnych rodzajów źródeł oraz w jaki sposób możemy poszczególne rodzaje źródeł wykorzystać. Student powinien zyskać podstawową zdolność do samodzielnej praktycznej analizy i krytyki różnych form źródła XX-wiecznego. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Literatura
W cyklu 2022/2023-L:
Bazylow L., Historia Mongolii, Wrocław 1981. |
W cyklu 2023/2024-L:
Banniard M., Wczesne średniowiecze na Zachodzie, Warszawa 1998. |
W cyklu 2024/2025-L:
Obowiązkowa literatura przedmiotu będzie podawana na bieżąco do konkretnych tematów. Wybrane pozycje odnoszące się do zakresu tematycznego zajęć: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Zagadnienia szczegółowe: 1. Informacje wstępne: Mongołowie, powstanie Imperium i ekspansja na obszarze Europy wschodniej Nakład pracy studenta: ECTS -3: nakład pracy 80 godz. |
W cyklu 2023/2024-L:
ECTS -2: nakład pracy 60 godz. |
W cyklu 2024/2025-L:
ECTS -2: nakład pracy 60 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: