Polska myśl ustrojowa HIS-SM>polmyś
1. Zajęcia wprowadzające w tematykę zajęć i kwestie organizacyjne
2. Polski republikanizm
3. Polski republikanizm oczami J. J. Rousseau
4. Nie tylko republikanie. Krytyka ustrojowa ks. P. Skargi
5. Konstytucja 3 maja
6. B. Constant i Polska - koncepcję ustrojowe tzw. kaliszan
7. Stańczycy a ustrój I Rzeczpospolitej
8. Dyskusję wokół konstytucji marcowej
9. Zagadnienie konstytucyjności ustaw w polskiej myśli politycznej okresy dwudziestolecia międzywojennego.
10. Polska krytyka totalitaryzmu: ustrój ZSRR
11. Polska krytyka totalizmu: ustrój III Rzeszy
12. Ustrój a racja stanu. Wokół koncepcji ustrojowej Adolfa Bocheńskiego
13. Polskie recepcję myśli Carla Schmitta. K. W. Kumaniecki i jego "Nadzwyczajne urzędy"
14. Dyskusje i spory wokół konstytucji kwietniowej.
15. O dobrych i złych ustrojach. Zajęcia podsumowujące
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
H2aK_W02 zna na poziomie rozszerzonym terminologię następujących nauk
humanistycznych: historia, historia sztuki, antropologia kultury,
archeologia, filozofia, bibliotekoznawstwo, teologia
H2aK_W01 ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu historii w systemie
nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
H2aK_W06 posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach
interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób
determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym
H2aK_U02 posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę
prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór
metod i konstruktywnych narzędzi badawczych, opracowanie
i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązanie
założonych problemów historycznych
H2aK_U05 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin
w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
P7S_UW
H2aK_U06 posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań
Kryteria oceniania
Praca nad tekstem źródłowym. Ocena wystawiona na podstawie obecności, przygotowania i aktywności w zajęciach.
Literatura
J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia państwa i prawa polskiego, Warszawa 2010 (lub inne wydanie).
A. Wolan, O wolności Rzeczpospolitej albo szlacheckiej, Warszawa 2010 (lub inne wydanie).
W. Goślicki, O senatorze doskonałym, Kraków 2000 (fragmenrty)
J.J. Rousseau, Uwagi nad rządem polskim, Kraków 1924 (lub późniejsze wydanie).
P. Skarga, Kazania sejmowe, każde wydanie
B. Constant, O monarchii konstytucyjnej, tłum. W. Niemojewskiego, Warszawa 1831
K. Kumaniecki, W poszukiwaniu suwerena, Kraków 2006
O praworządność i zdrowy ustrój państwowy. Zagadnienie badania konstytucyjności ustaw w polskiej myśli politycznej, Kraków 2006
A. Bocheński, Ustrój a racja stanu, Warszawa 1928 (lub inne wydanie)
Ankieta konstytucji z 17 marca 1921, Kraków 1924 (lub inne wydanie).
Pod znakiem swastyki. Polscy prawnicy wobec Trzeciej Rzeszy. Wybór pism, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: