Polityka a sztuka HIS-SM>polsztu
W trakcie zajęć omawiane będą zarówno teksty teoretyczne, jak i konkretne przykłady wytworów kultury: obrazy, fotografie, sztuki teatralne, filmy, wizualizacje, manifesty, a także zachowania performatywne. Wybrane przejawy twórczości artystycznej staną się podstawą do rozmowy o sztuce propagandowej, opartych o sztukę kampaniach społecznych, teorii krytycznej (i jej odmianie relacyjno-kontekstowej), sztuce kontrkulturowej i kontestacyjnej (od dadaizmu po działania grupy "Wojna") oraz o upodmiotowieniu poprzez sztukę.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
zna na poziomie rozszerzonym terminologię potrzebną do omawiania związków sztuki i polityki (HsDpp2aK_W01)
ma szczegółową wiedzę o kierunkach rozwoju sztuki krytycznej i zaangażowanej i potrafi wskazać jej zna-czenie i/lub implikacje polityczne i społeczne(HsDpp2aK_W03)
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji współczesnych tekstów teoretycznych oraz wytworów kultury, potrzebne do wyśledzenia związku między sztuką a polityką (HsDpp2aK_W04)
Umiejętności:
posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruktywnych narzędzi badawczych właściwych dla specjalności doktryny polityczne i prawne, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozumienie związków między sztuką a polityką (HsDpp2aK_U02)
Kompetencje społeczne:
potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne w dalszej nauce oraz w życiu społecznym (HsDpp1aK_K01)
Kryteria oceniania
Prezentacja na temat uzgodniony z prowadzącą
Aktywność na zajęciach
Literatura
Th. Adorno, Sztuka i sztuki : wybór esejów, tłum. K. Sauerland, Warszawa 1990 (fragmenty).
D. Kellner, Film, Politics, and Ideology: Reflections on Hollywood Film in the Age of Reagan, " Velvet Light Trap", spring 1991, pp. 9+
M. Jeziński, Dlaczego teatr jest polityczny?, [w:] Sztuka i polityka. Teatr, kino, red. B. Brodzińska i in., Toruń 2013.
A. Leinwand, Sztuka w służbie utopii : o funkcjach politycznych i propagandowych sztuk plastycznych w Rosji Radzieckiej lat 1917-1922, Warszawa 1998.
B. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy : w systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 1972.
Wojna, obraz, propaganda : socjologiczna analiza plakatów wojennych : zbiór tekstów, red. T. Ferenc i in., Łódź 2014.
M. Fołta, Sztuka w przestrzeni publicznej jako dzieło wspólne, [w:] Sztuka i polityka. Sztuki wizualne, red. M. Jeziński i in., Toruń 2014.
J. Ranciėre, Estetyka jako polityka, tłum. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007.
G. Debord, Społeczeństwo spektaklu i rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. M. Kwaterko, Warszawa 2006.
K. Pomian, Sztuka nowoczesna i demokracja, „Kultura współczesna” nr 2(2004).
A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, Warszawa 1976.
H. Richter, Dadaizm. Sztuka i antysztuka, tłum. J. S. Buras, Warszawa 1983.
The Routledge Companion to Art and Politics, red. R. Martin, London-New York 2015.
C. Mesch, Art and Politics. A Small History of Art for Social Change Since 1945, London 2013.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Nakład pracy studenta: 60 godzin, w tym: - udział w zajęciach: 30 godzin; - przygotowanie do zajęć: 18 godzin; - konsultacje: 2 godziny; - przygotowanie prezentacji: 10 godzin. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Nakład pracy studenta: 60 godzin, w tym: - udział w zajęciach: 30 godzin; - przygotowanie do zajęć: 18 godzin; - konsultacje: 2 godziny; - przygotowanie prezentacji: 10 godzin. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Nakład pracy studenta: 60 godzin, w tym: - udział w zajęciach: 30 godzin; - przygotowanie do zajęć: 18 godzin; - konsultacje: 2 godziny; - przygotowanie prezentacji: 10 godzin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: